Recensie

Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor: schaamteloze omarming van welluidendheid

Dirigent Edo de Waart (archieffoto). Beeld ANP

Klassiek
Radio Filharmonisch Orkest/Groot Omroepkoor
Keuris, Jeths, Bruckner
★★★★☆

Precies veertig jaar geleden begonnen in het net geopende Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht de zogeheten omroepconcerten. Het Utrechts Symfonie Orkest speelde toen onder leiding van Edo de Waart het eerste concert in de Promenos-serie, door de NOS uitgezonden op Radio 4. Op het programma toen een opdrachtwerk van Otto Ketting en de Vierde van Brahms.

Afgelopen vrijdag stond De Waart opnieuw op het podium van TivoliVredenburg, zoals het nu heet, en dirigeerde hij een opdrachtwerk van Willem Jeths en de Mis in f van Bruckner. Live uitgezonden door de Avrotros. Gevoel voor historie.

Er is in die veertig jaar nogal wat veranderd, veel orkesten zijn verdwenen of gefuseerd. Omroepen fuseerden ook en bijna allemaal stopten ze met het programmeren van klassieke concerten.

Alles over die veranderingen en de geschiedenis staat te lezen in het jubileumboek 'Leve(n)de Muziek' dat elke bezoeker cadeau kreeg.

Vrijdagavond werd Tristan Keuris mooi gekoppeld aan zijn leerling Willem Jeths. Die laatste heeft van zijn leraar geleerd dat nieuwe muziek best welluidend mag zijn. Keuris' 'Sinfonia' (1974) werd destijds verguisd. Esthetiek was verdacht, een eenvoudige drieklank gold als vloeken in de modernistische tijd.

'Sinfonia' zit vol met drieklanken, ademt interessante esthetiek, en het klinkt 45 jaar later op en top modern. De Waart hield na afloop veelzeggend de partituur omhoog.

Die Bruckner!

Jeths' nieuwe stuk 'Du bist älter, du bist neuer', op twee gedichten van Goethe, omarmt diezelfde welluidendheid schaamteloos. Een schitterende saxofoonmelodie verbindt de twee teksten, ketsende steeldrums kruiden de orkestklank. Maar het is vooral Jeths' behandeling van het koor die indruk maakt. In een kwartier tijd weet hij een heerlijke, haast ouderwetse wereld op te roepen vol vier- en achtstemmigheid. Het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest bereidden zijn stuk een hele mooie tewaterlading.

In Bruckners Mis in f moest het koor vervolgens flink aan de bak. Iets meer ingetogenheid van De Waart had het stuk geen kwaad gedaan. Een uur voluit zingen, kan een aanslag zijn op de oren. Maar ook op de conditie van de zangers. Een zangeres werd tijdens het Sanctus onwel. De Waart moest de boel stilleggen zodat het koorlid het podium kon verlaten. Even later moest ook een collega van haar gaan zitten met het hoofd tussen de knieën. Die Bruckner!

De nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens. Alle andere afleveringen vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden