Recensie

Radicale dynamiek en een wat drakerige Strindberg

In 'Summa' werkt Samir Calixto samen met Cello Octet Amsterdam en dansers Quentin Roger en Maria Chiara Mezzadri. Beeld rv

Dans
Samir Calixto - Summa ★★★☆
Stephen Shropshire - About Miss Julie ★★★☆

Het is mooi om te zien dat goede dans gestalte kan geven aan zaken die niet in woorden zijn te vatten. Aan dingen die zó groot zijn, dat je ze bijna niet kunt aanraken. Een voorbeeld daarvan zie je in de dansvoorstelling 'Summa' van Samir Calixto, die zijn première beleefde tijdens het Holland Dance Festival. Summa zou je kunnen vertalen als 'totaalvisie' en dat is ook precies wat de choreograaf voor ogen had: wat definieert 'de mens'?

De cellisten van Cello Octet Amsterdam zitten in een halve cirkel op het podium en ze voeren twee dansers aan op een verhoogde halve arena. Hun instrumenten zijn eyecatchers in een verder onwerkelijke, sereen-witte omgeving, een ideale plek voor contemplatie. Op de etherische muziek van Arvo Pärt, speciaal voor het octet gearrangeerd, bouwen Quentin Roger en Maria Chiara Mezzadri hun dans langzaam uit. Vanuit stilte, met langzaam geheven ledematen, naar een radicale dynamiek van heftig tollen, draaien, slepen en trekken. Dit wordt fenomenaal uitgevoerd door met name Mezzadri; alleen al in haar naakte rug zie je alle mogelijke emoties knap aaneengeregen. Vooral het slotbeeld is spannend, als de dansers het zand door de handen laten glijden, en elkaar ten slotte bereiken in één simpele aanraking.

De nagenoeg perfecte uitvoering van het octet draagt bij aan deze spirituele ervaring, die uitstekend gedoseerd en geen moment zweverig is.

Holland Dance Festival

Het Holland Dance Festival in Den Haag, dat nog tot en met komend weekend duurt, haalt bijzondere internationale dansproducties naar Nederland en heeft daarnaast een lijntje met (deels) in Nederland opererende choreografen. Behalve Samir Calixto is dat ook Stephen Shropshire, de voormalig artistiek directeur van het opgeheven gezelschap Noord Nederlandse Dans.

De choreograaf staat bekend om zijn poëtische dansstijl, die inventief maar nergens gekunsteld is. Die danstaal komt tot een voorlopig hoogtepunt in 'About Miss Julie', een dansadaptatie van Strindbergs toneelstuk 'Freule Julie' uit 1888, over de ondergang van een vrouw die het aanlegt met een man uit een lagere sociale klasse. Shropshire laat de sociale ongelijkheid resoneren in de lichamen van drie dansers: aardse bewegingen, met expressieve handen als in de gebarentaal, zijn afgezet tegen een vloeiender en verheven bewegingsstijl.

We zien die stijlen botsen in een klassieke driehoeksverhouding, met flink wat aantrekken en afstoten, in alle mogelijke hoedanigheden en gradaties. Hoe kunstig ook, het wordt op den duur toch wat drakerig. Jammer dat Shropshire het Strindberg-materiaal niet nóg meer heeft kunnen loslaten.

In de abstractie van dans ligt de uiteindelijke kracht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden