Raad voor Cultuur veegt vloer aan met omroepplannen Slob

Beeld ANP Kippa

Voor de omroepen zit de concurrentie in het buitenland, zegt de Raad voor Cultuur. Minister Slob slaat de plank mis. 

Alle omroepen, publiek en commercieel, moeten de krachten bundelen om de concurrentie aan te gaan met de grote buitenlandse netwerken Netflix en Disney+. En NPO3 moet niet worden omgevormd tot een regionale zender. Dat vindt de Raad voor Cultuur; die ziet weinig in de plannen voor de omroep die minister Arie Slob (ChristenUnie) in juni presenteerde.

De onafhankelijke raad, die regering en parlement gevraagd en ongevraagd adviseert, ziet niets in een reclamevrije omroep en ook het plan om van NPO3 een zender te maken met uitsluitend regionale programma’s is een slecht idee. De raad leest in de plannen dat de minister NPO3 wil laten afsterven, en als dat het geval is, kan hij de zender beter direct afschaffen.

Volgens woordvoerder Sander van der Eijk zitten kijkers in Friesland echt niet te wachten op het nieuws uit Limburg. De raad ziet meer in ‘vensterprogrammering’. “Na het Journaal kan er bijvoorbeeld kort regionaal nieuws komen dat aansluit bij de eigen regio.” Vergelijkbaar met de regiokaternen van het AD.

Daarnaast is het van het grootste belang dat de verschillende omroepen en netwerken de handen ineen slaan om een digitaal platform te maken waar alle Nederlandse programma’s te zien zijn. Volgens de raad moeten de netwerken elkaar niet meer wegconcurreren, maar de strijd aangaan met de grote buitenlandse concurrenten als Netflix en Disney+.

Daarbij moeten niet alleen NPO Start, NPO Start+ en NL Ziet gaan samenwerken, maar ook commerciële partijen zoals Videoland (RTL), RTL XL en Kijk (Talpa) zich aansluiten. “De concurrentie tussen publiek en commercieel is achterhaald. De concurrentie zit nu in het buitenland”, stelt de Raad voor Cultuur.

De vrees van de minister dat de privacy van de kijkers daarbij in het geding komt, omdat adverteerders informatie over hun gedrag zouden verzamelen, is volgens de raad onterecht. “Natuurlijk moeten we dat wettelijk goed regelen, maar die profielen worden nu ook al opgebouwd door grote partijen als YouTube”, zegt Van der Eijk. “Het gaat nu om de gunst van de kijker.”

De beoogde deelnemers vinden zelf ook dat zo’n platform er moet komen, maar zijn er nog niet uit hoe dat eruit moet zien. Ook de raad heeft niet direct voor ogen hoe moet worden samengewerkt, maar vindt wel dat er snel iets moet gebeuren. De minister moet daarover bindende afspraken maken, adviseert de raad. “Als die samenwerking op orde komt, kunnen we daarna kijken of we succesvolle series kunnen verkopen aan de buitenlandse platforms. Dan kan dat geld weer terug naar de Nederlandse sector.”

De NPO laat weten het advies te bestuderen en later met een reactie te komen. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de plannen van Slob.

Lees ook: 

Het kabinet is het ermee eens: NPO3 en reclame verdwijnen van de publieke omroep

De reclameblokken verdwijnen grotendeels van de publieke omroep, de programmering verschuift meer naar online en landelijke en regionale zenders gaan meer samenwerken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden