tv-recensie

‘Project Rembrandt’ is een fraai eerbetoon, maar saaie tv

In ‘Project Rembrandt’ maken de deelnemers een portret van André van Duin. Beeld Maaike Bos

Een Westerkerk vol schilders­ezels, hoe zou de oude meester Rembrandt dat hebben gevonden? In de Amsterdamse kerk waar hij begraven ligt, begon zondag ‘Project Rembrandt’, een van de vele projecten ter ere van zijn 350ste sterfjaar in 2019.

Zo zoekt het Rijksmuseum al een tijdje naar mannen die Rembrandt heten om met hen op 14 februari de tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ te laten openen. Woensdag begint ‘Six over Rembrandt’ bij AvroTros, waarin kunsthandelaar Jan Six de Hollandse Meester vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Maar Project Rembrandt (NTR) laat elke gewone Nederlandse hobbyschilder meedoen. Publieksparticipatie, heel belangrijk, want Rembrandt is natuurlijk van ons allemaal hè?

Het wordt een zoektocht naar de beste amateurschilder van Nederland, The Brush of Holland zeg maar, en de winnaar mag exposeren in het Rijksmuseum! Ongelooflijk spannend voor de deelnemers, maar levert het ook spannende tv op? Een schilderij is niet zomaar gemaakt, en als kijker kun je minder direct oordelen over de kandidaten dan wanneer ze een liedje of dansje doen.

Het geheel komt dan ook wat traag op gang, maar gaandeweg wordt het steeds intrigerender. Je krijgt oog voor wat Rembrandt zelf zo knap deed: de essentie van een gezicht mét emotie grijpen.

Zelfportret

Journaallezeres Annechien Steenhuizen presenteert het programma warm en belangstellend. De vijftig deelnemers zijn over van vierhonderd aanmeldingen dus het basisniveau is al redelijk hoog. Eerste opdracht: een zelfportret van houts­kool maken binnen een halfuur. Driftig kijken een student, accountant, gevelbouwer en supermarktmedewerkster in het bijgeleverde spiegeltje. En ja, de meeste portretten beginnen al te lijken. Zeker ook dat van tatoeëerder Marcel, die met baretje en halflange krullen wel erg zijn Rembrandt-gelijkenis benadrukt.

Dan de volgende opdracht: een zelfportret in verf. En daarna model-schilderen. Verrek, wie zien we daar? Viola Holt is ook druk in de weer met kwast en doek. Steenhuizen reageert verrast als ze de oud-omroepster ziet, maar het abominabele niveau van haar werk doet vermoeden dat de redactie zo’n bekend gezicht erbij wel grappig vond. Zij is niet om haar schildertalent geselecteerd. Na de eerste tussenselectie viel ze ook af.

Zijn speelse wezen

Twintig betere talenten mochten door met de opdracht portretschilderen, met als model André van Duin. Probeer zijn speelse wezen maar eens te grijpen, nu hij een zakelijk blauw pak draagt én niet genoeg stil zit. Als kijker wil je dan zien hoe de makers worstelen met vorm, compositie en kleurgebruik, maar daarop zoomt het programma te weinig in. Hopelijk is daar meer aandacht voor in de volgende afleveringen, wanneer de tien beste schilders meegaan in het team van kunstenares Iris Frederix of ontwerper Jaap Godrie. Ze krijgen een halfjaar begeleiding – als ze niet afvallen.

In fragmenten tussendoor vertelt Pieter Roelofs, hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum, hoe Rembrandt zelf zijn technieken virtuoos inzet. Dan ontdek je pas echt wat een tour de force een schilderij maken is. Als entertainmentshow is Project Rembrandt niet spannend genoeg, maar het is een een waardevol eerbetoon aan het maakproces van de figuratieve kunst.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden