Concertserie

Prestigieuze concertserie Meesterpianisten stopt na 33 jaar

Het Amsterdamse Concertgebouw is rood verlicht  om aandacht te vragen voor de problemen in de evenementenbranche vanwege de coronamaatregelen. Beeld Jan Boeve, HH
Het Amsterdamse Concertgebouw is rood verlicht om aandacht te vragen voor de problemen in de evenementenbranche vanwege de coronamaatregelen.Beeld Jan Boeve, HH

Voor de serie Meesterpianisten haalde Marco Riaskoff de beroemdste pianisten naar het Concertgebouw in Amsterdam. De coronamaatregelen maken daar een einde aan.

Marco Riaskoff haalde de beroemdste pianisten ter wereld naar het Concertgebouw in Amsterdam, maar na 33 jaar valt het doek voor zijn vermaarde serie Meesterpianisten: de corona-maatregelen doen hem de das om.

“We hebben al zes recitals moeten annuleren waarvoor hoge kosten waren gemaakt”, zegt Riaskoff verslagen. Normaal bekostigt hij de concerten met voorschotten uit de abonnementsverkoop, maar die blijven ook uit. Met het beperkte aantal bezoekers dat de grote zaal van Het Concertgebouw nu in mag – 350 waar er anders 2000 in kunnen – waren de concerten toch al geen haalbare kaart. “We krijgen geen subsidie en de noodmaatregelen zijn onvoldoende. Voor ons stopt het hier”, aldus de 73-jarige Riaskoff, die tot overmaat van ramp eind maart zelf corona kreeg. “Ik ben goed hersteld, maar nog kwetsbaar en vermoeid.” Het virus had hem niet zwaarder kunnen treffen.

In 1987 begon hij met zijn serie Meesterpianisten, vanaf het begin een succes van wereldformaat. Dat blijkt wel uit de reactie van pianist Alfred Brendel, die het eerste seizoen al van de partij was. “De serie was een voortreffelijke vaste waarde in de internationale concert-scene.” Hij prijst Riaskoff niet alleen als organisator, maar noemt hem ook ‘een muziekliefhebber die de musici ziet als mensen’.

Walhalla

Riaskoff was al in de jaren zeventig betrokken bij het organiseren van concerten in Nederland. Toen hij na een verblijf in Parijs midden jaren tachtig terugkeerde, zag hij dat alle pianoseries het loodje hadden gelegd. Hij pakte het meteen groots aan. Hij probeerde niet alleen met de pianisten van zijn eigen managementbureau concerten te organiseren, hij vroeg ook die van anderen en benaderde internationale grootheden. Zo wist hij vanaf het begin spraakmakende series te organiseren. In het eerste seizoen Meesterpianisten had hij niet alleen Brendel, maar ook Maurizio Pollini en Murray Perahia. Hij huurde er het Concertgebouw voor af. ‘Een Walhalla’, noemt hij de grote zaal. De locatie hielp zeker mee om beroemde pianisten naar Amsterdam te halen. In de loop der jaren bouwde hij goede persoonlijke contacten op met de musici. “Veel pianisten werden vrienden.”

Trots vertelt hij ook hoe hij stokoude meesters weer liet schitteren. “Earl Wild trad op vlak voor zijn negentigste verjaardag. Aldo Ciccolini beleefde er zijn tweede jeugd. Voor Shura Cherkassky was het zijn laatste concert.” Maar ook jongeren gaf hij graag zo’n mooi podium – Hannes Minnaar, Lucas en Arthur Jussen. De broers kwamen er al als bezoekers. “Jarenlang zijn wij met grote regelmaat op zondagavond naar Het Concertgebouw gegaan om de Meesterpianistenserie bij te wonen. Voor ons is dit essentieel geweest voor de ontwikkeling tot pianist”, laten ze weten. “Voor het komende seizoen stond Thomas Beijer op het programma”, zegt Riaskoff met spijt in zijn stem.

‘Mooiste ter wereld’

Vanwege zijn leeftijd was Riaskoff al voorzichtig aan het rondkijken of iemand zijn bedrijf Riaskoff Concert Management, waar naast hem nog twee mensen werken, kon voortzetten. Maar corona maakt er nu een eind aan. Hij vindt het ‘ondenkbaar’ dat het bedrijf en de serie Meesterpianisten na de coronacrisis weer opgestart kunnen worden.

Simon Reinink, directeur van Het Concertgebouw, vindt het ‘zeer triest’. “Meesterpianisten was misschien wel de mooiste pianoserie ter wereld.” Ook Christo Lelie, hoofdredacteur van Piano Bulletin vindt het een groot verlies, al zag hij de bui wel hangen. “Dit is echt een grote ramp, de concerten waren altijd uitverkocht en er waren zoveel liefhebbers.” Ook al vond Lelie persoonlijk de programmering soms te weinig verrassend, dat doet niets af aan de status van de serie, zegt hij. “De grote klassieke werken, door de grootste pianisten, uitgevoerd in de mooiste zaal.”

Lees ook: 

We mogen weer naar het theater, maar storm loopt het niet

Theaters zijn weer open, maar zelfs de mondjesmaat beschikbare stoelen raken niet uitverkocht. Zijn bezoekers bang of hebben ze gewoon geen zin in een voorstelling?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden