Tv-column Maaike Bos

PowNed pleegt overspel met programma ‘TMI: Aandacht’

Zo veel factoren die om onze aandacht vechten Beeld Powned

Ik dacht dat omroep PowNed witte, rechtse mannen aansprak, maar nu pleegt de omroep overspel: met een serie van dezelfde linkse jongens achter ‘Zondag met Lubach’ (VPRO).

Geen idee of de makers van het nieuwe programma ‘TMI: Aandacht’ echt links zijn, maar de waarheid telt een tikkie minder bij sensatieverhalen, leerde ik donderdag van hen. In een verrassende animatie-video, doorsneden met interviewtjes met een psychologiehoogleraar en data-analisten, geven ze een populairwetenschappelijk college over aandacht. De kern ervan: als je aandacht wilt trekken, kun je het best rechtstreeks het reptielenbrein van mensen aanspreken, vertelt de voice-over van komiek/acteur Paul Groot.

Dat deel van onze hersenen is gericht op overleven en voortplanting, dus geweld (veiligheid) en seks zijn de twee oer-aandachtstrekkers (zie mijn woord ‘overspel’!). Het brein registreert ook alles wat afwijkend is, want potentieel gevaarlijk. Vandaar die gechargeerde stelling hierboven; toch even die les uitproberen. Het was leerzaam en geinig, dat raadselachtige programma TMI: Aandacht van Tom Schrooten, Thom Egberts en Jeroen Weghs. Jammer dat maar 94 duizend mensen keken.

Too much information

Voor een vijfdelige documentaireserie met dát onderwerp was de presentatie dan ook belabberd. Niets over gehoord van tevoren. Geen uitleg over de titel. Überhaupt een titel die uitleg behoeft. Ik had er bijna overheen gekeken. TMI is een Engelse afkorting voor too much information, en daarover ging het geheel ook. De hele dag door vechten appjes, e-mails, politiek, marketing en media om jouw focus en gebruiken daar allerlei technieken voor. Je bent in gevecht met dat waarop je je aandacht wílt richten en de instinctieve aandachtsverschuiving door prikkeling van ons reptielenbrein. Als je dat eenmaal door hebt, snap je volgens de makers, ‘waarom Netflix je beter kent dan je vriendin, wat Fortnite te maken heeft met je vriendin en waarom het slim is om in elke vergelijking je vriendin te betrekken’ (plaatje van een sexy meisje erbij).

Alarmerende, afwijkende en sexy prikkels, weet ik nu. Aflevering één legde ook helder uit hoe onze hersenen bovenop dat reptielenbrein nog het limbisch systeem hebben, dat bij alle zoogdieren de sociale interactie en emotie regelt, en de neocortex voor abstract en moreel denken. Reclamemakers en koppenmakers in (online) journalistiek maken handig gebruik van de kennis welk brein ze moeten aanspreken om door de aandachtsfilter te komen. Als de kakofonie van prikkels bovendien te groot wordt, is het slim om heel sober juist niet op te vallen en daarmee weer af te wijken.

Misschien heeft PowNed dat laatste geprobeerd met dit TMI: Aandacht. Het viel vooraf in niets op tussen de andere tv-programma’s. Helaas trok het niet-opvallen geen kijkers. Ik vermoed ook dat de bedoelde, jonge kijkers van NPO3 niet veel op hebben met de lengte van dat video-college (40 minuten) en het referentiekader (het gebruikte de oude garde om zich tegen af te zetten: Matthijs van Nieuwkerk, Rick Nieman, Bas Heijne. Die kennen ze misschien al niet meer.)

Kan PowNed er niet even een schreeuwerige, sexy mini-campagne tegenaan gooien deze week? Het programma verdient best een beetje meer aandacht.

TV Column

 Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden