Filmrecensie King of the Cruise

Portret cruiseschipkoning toont meer dan kitsch en klatergoud

Ronnie, met koningsmantel, op het dek van ‘zijn’ cruiseschip.

King of the Cruise
Regie: Sophie Dros
★★★☆☆

Op een luxe cruiseschip maken we kennis met de schatrijke opvarende Ronald Busch Reisinger, ‘Ronnie’ voor intimi. In een Schotse kilt paradeert hij over het dek: een corpulente pensionado die zich uitgeeft voor een Schotse baron en medereizigers honderduit vertelt over zijn dertiende-eeuwse kasteel met personeel en zijn avonturen in Afrika (polo boven op een olifant).

Regisseuse Sophie Dros wist voor haar documentaire over het leven aan boord van cruiseschepen een unieke hoofdpersoon te strikken. Tegen een glamour-decor van zwembaden, disco’s en gokautomaten volgt ze de baron naar de bar, de eettafel en de manicure. Een beetje makkelijk is het wel om de camera te richten op zoveel ­wan­smaak en er dan ook nog een kitscherig, Love Boat-achtig ­muziekje onder te zetten.

Gebroken hart

Maar juist als je je begint te ergeren aan de simpele lach laat de baron in de intimiteit van zijn hut ook een andere kant van zichzelf zien. Hij heeft geen idee waarom zijn moeder hem in zijn eerste ­levensjaar in de steek liet, en waarom zijn eerste vrouw plots een punt zette achter het huwelijk. Het brak zijn hart, zegt hij. 

Aan het woord is een man die mismoedig zijn eenzaamheid en verdriet lijkt weg te eten, die naar aandacht hunkert en daar het personage van de baron voor in het leven geroepen lijkt te hebben. Het cruise-schip is zijn walhalla, een plek van klatergoud waar hij ongehinderd in kilt of koninklijke cape kan poseren en zich door zwarte werknemers kan laten verwennen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden