Review

Poging om Hollywood op de hak te nemen

Hollywood steunt niet op films maar op publiciteitscampagnes. Geeft niet als de film niet af is, als je 'the making of...' maar hebt. Wat er achter de camera gebeurt, daar draait het om. De roddels. De scheidingen. De affaires. Zo ongeveer luidt de boodschap van 'America's sweethearts', waarin pr-man Lee Philips (Billy Crystal) de opdracht krijgt Hollywoods pas gescheiden hottest couple weer aan elkaar te smeden. Dit om een film te promoten die vooralsnog slechts uit twintig seconden filmtitels bestaat. Geef ze op een persconferentie wat info over ruzie, ontrouw en overspel en de filmpers vergeet gewoon dat ze helemaal geen film hebben gezien, is de achterliggende gedachte.

Het verhaal van 'America's Sweethearts' herinnert aan de ontstaansgeschiedenis van Stanley Kubricks 'Eyes Wide Shut' (ook omdat de wereldvreemde regisseur in de film gemodelleerd lijkt naar kluizenaar Kubrick) en had een aardige satire kunnen worden, ware het niet dat scenarioschrijver Billy Crystal te veel deel uitmaakt van dat wat hij bekritiseert. Niet alleen gaat zijn te snel in elkaar geflanste scenario stuurloos alle kanten op, de film is vooral te behaagziek om Hollywoods behaagziekte op de hak te kunnen nemen. Exemplarisch voor die hypocrisie is America's sweetheart Julia Roberts, die geen trek had in de op haar lijf geschreven rol van de verwende filmster (nu vertolkt door Catherine Zeta-Jones) maar opdraaft als het aanbiddelijker, Assepoester-achtige zusje dat er -heel voorspelbaar- uiteindelijk met de held vandoor gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden