InterviewPiet Hein Eek

Piet Hein Eek brengt roze crisiscollectie uit

Designer Piet Hein Eek in 2016.Beeld ANP

De coronacrisis zet aan tot nieuwe creatieve initiatieven. Ontwerper Piet Hein Eek brengt een crisiscollectie uit. Dat is zijn derde. 

Al twee keer eerder bracht Piet Hein Eek een crisiscollectie uit. Na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 ontwierp hij een serie meubels die eenvoudig en met weinig materiaal te maken is en dus wat betaalbaarder kan zijn. Een handige zet om zijn bedrijf in mindere tijden draaiende te houden. De collectie verkocht goed, daarom breidde hij hem uit tijdens de kredietcrisis. Nu brengt hij alle modellen van de afgelopen twintig jaar - in roze gespoten - nogmaals uit voor de coronacrisis.

Waarom die kleur? “Ik dacht: laat ik er wat positiviteit in doen”, lacht de ontwerper. Zo kijkt hij er zelf namelijk het liefst naar: “Als je drie keer een crisiscollectie kunt maken, dan zitten daar dus ook steeds periodes van voorspoed tussen. Het komt weer goed. Je mag de geschiedenis wel een beetje als uitgangspunt nemen. Dat is het signaal dat ik wilde afgeven.”

Eek moet tijdens de crisis een bedrijf met negentig werknemers draaiende zien te houden. Dat lukt aardig, zegt hij. “Nog harder doorgaan en investeren dan we normaal doen, dat is onze manier van de kop in het zand steken.” Het restaurant bij zijn werkplaats annex showroom in Eindhoven is gesloten en dat is een flinke strop. Maar de verkoopcijfers blijven aardig op peil, zegt hij.

‘We houden de showroom open’

Momenteel is in de showroom een expositie over design te zien. Die was eigenlijk gepland voor de Dutch Design Week, maar die ging alleen virtueel door. Eek besloot het nieuwe werk van hemzelf en andere ontwerpers gewoon op te stellen, in elk geval tot eind december. “Als we maandenlang een mooie show hebben, dan komen er niet zoveel mensen tegelijk, maar heb je wel een vergelijkbaar effect.” Het mooie is, zijn showroom geldt als een winkel. “Een duizenden vierkante meters grote winkel”, grinnikt hij. Die kan dus gewoon open blijven.

Het roze coronacrisismeubel van Piet Hein Eek.

Ook al gaat het redelijk met zijn bedrijf, de ontwerper merkt dat iedere keer als Rutte nieuwe maatregelen aankondigt de omzet een paar weken lang lager is. Mensen reageren eerst angstig. Onze samenleving is slecht in het incasseren van tegenslag, vindt Eek. “We moeten accepteren dat de overheid dit niet volledig kan oplossen.” Die overheid kan er enkel voor zorgen dat de verspreiding van het virus niet uit de klauwen loopt, door ‘slim aan de knoppen te draaien’, vindt hij. En dat gebeurt momenteel niet. “De maatregelen worden voor een heel groot gedeelte genomen op plekken waar het risico heel klein is - restaurants, musea, theaters. Dat stimuleert mensen juist dingen onder de radar gaan doen. Laat jonge mensen op een terrasje zitten. Nu geven ze een feestje op een kamer met de gordijnen dicht. Daar krijg je het juist.”

Begrijp hem niet verkeerd, hij is voorstander van effectieve maatregelen. “In maart hebben we binnen een weekend geregeld dat iedereen in de werkplaats afstand houdt en de handen zo vaak mogelijk wast. Lunchen doen we in shifts. In die periode is er niemand ziek geworden, zelfs geen gewoon griepje. Na de zomer zei ik: nu moeten we extra opletten. Er werken hier allemaal jonge mensen die heel mobiel zijn. Daar hoef je geen professor voor te zijn, toch? Ik wil niet dat iedereen het tegelijk krijgt.” Maar voorkomen dat jonge mensen besmet raken, vindt Eek een illusie. “Die laten zich niet opsluiten en dat is maar goed ook.”

Lees ook: 

Thomas van Asselt bedacht een alternatief voor het kerstpakket: een ‘kunstpakket’

Kerstpakketten zijn toch vaak zure glühwein en soepstengels. Dan kun je beter een schilderij geven.

‘Kinderen moeten bewegen ja, maar houd het wel leuk’

Kinderen moeten bewegen, ook als ze vanwege de epidemie thuiszitten, was het idee in maart. Maar de talloze filmpjes die ze in actie moesten krijgen, waren niet allemaal even geschikt. Dus bedacht Steven Mauw de Keuzewijzer Online Bewegen voor kinderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden