Nicholas van Poucke: “Bij Beethoven eindigen zowat alle stukken in volle glorie. Aan het eind breekt bij hem altijd de zon door.”

InterviewNicolas van Poucke

Pianist Nicolas van Poucke ging vrijwillig twee weken in quarantaine voor een Londens debuut in lege zaal

Nicholas van Poucke: “Bij Beethoven eindigen zowat alle stukken in volle glorie. Aan het eind breekt bij hem altijd de zon door.”Beeld Brendon Heist

Pianist Nicolas van Poucke ging vrijwillig in quarantaine om vanavond in Londen te debuteren met Beethovens Derde pianoconcert. Er zitten alleen geen toehoorders in de zaal.

Vrijwillig twee weken in quarantaine. Pianist Nicolas van Poucke had dat er voor over om zijn debuut te kunnen maken in Londen. Omdat Van Poucke uit een coronarood gebied in Nederland komt, was die afzondering onontkoombaar. In de Queen Elizabeth Hall speelt hij vanavond met het Chineke! Orchestra het Derde pianoconcert van Beethoven. Een belangrijk debuut voor de jonge Nederlander, maar ook tamelijk bizar omdat de zaal leeg zal blijven. Er mogen geen bezoekers in.

“Door de steeds maar veranderende coronarestricties in het Verenigd Koninkrijk was het lang onduidelijk”, vertelt Van Poucke aan de telefoon vanaf zijn quarantaineplek in het graafschap Oxfordshire. “Toen ik vier weken geleden door Chineke! Orchestra gebeld werd of ik kon invallen voor een collega met een peesontsteking, ging het nog onomwonden om een concert mét publiek. Er zouden honderd mensen de zaal in mogen. Het veranderde nadien zo ongeveer per dag, en uiteindelijk mag er nu niemand de zaal in. Het optreden wordt wel op video opgenomen en op een later datum gestreamd.

“Ik zei meteen ‘ja’ toen het verzoek binnen kwam, en ben pas daarna gaan kijken of ik eigenlijk wel kon. Debuteren in Londen is niet iets waar je twee keer over nadenkt. Dat het nu zonder publiek gebeurt, is jammer, maar ik heb er geen spijt van. Het is al met al een mooi avontuur. Gelukkig betreft het geen solorecital, maar zit ik op het podium met een echt orkest. Dan lijkt de zaal wat minder groot.

“Straks kijken er naar de stream waarschijnlijk wel veel meer mensen dan er ooit de zaal in hadden gekund. Dus is het bereik van mijn Londense debuut uiteindelijk veel groter. En ja, er zal nul komma nul sfeer zijn, maar misschien is dat dan weer spannend. Er is een film van ­Arthur Rubinstein die in een compleet lege Grote Zaal van het Concertgebouw met Bernard Haitink het Derde pianoconcert van Beethoven speelt. Hij was toen al 90 jaar oud. Natuurlijk heb ik ernaar gekeken om inspiratie op te doen. Rubinstein is een held. ”

In volle glorie

Van Poucke noemt zijn quarantaine heerlijk. Natuurlijk mist hij zijn kinderen, maar hier in het huis van vrienden van de familie kan hij studeren aan een mooie vleugel in een ruime kamer met een open haard. Hij komt er al jaren. “Er is hier verder niets te doen dan studeren. In het normale leven staat er toch wat meer druk op de ketel. Nu begin ik de dag rustig met toonladders. Dan een stukje Bach, en dan een kopje thee. En daarna begin ik aan het eerste deel van Beethoven. Het klinkt wellicht minder productief, maar het is wel slagvaardiger. Ik heb slechts één keer een wandeling gemaakt, wat strikt genomen niet mocht. Ik ben helemaal niemand ­tegengekomen.

“Het Derde pianoconcert is echt een concert voor mij. Kijk, een Beethoven in c-klein, dat is sowieso altijd bijzonder. Het past goed bij mijn temperament en het is ook nog eens lekkere muziek om te spelen. Werkelijk elke maat in dit concert is goed. En weet je, bij Beethoven ein­digen zowat alle stukken in volle glorie. Aan het eind breekt bij hem ­altijd de zon door. In dit concert ook.

“Heel bijzonder: het tweede deel staat na dat c-klein ineens in E-groot. Ik ken geen enkel stuk van Beethoven waarin die toonsoort­opeenvolging voorkomt. Je gaat in een keer van drie mollen naar drie kruisen. Alsof je een andere wereld binnenstapt, in een visioen terechtkomt. Een niemandsland met on­duidelijke ritmes en het voorschrift van Beethoven om beide pedalen constant ingedrukt te houden, waardoor de klank gaat zwemmen. Heerlijk.”

Van Poucke moet tot vlak voordat hij gaat spelen zijn mondkapje ophouden. En het protocol schrijft voor dat hij erna zijn gezicht niet mag aanraken. “Ik weet niet of dat me gaat lukken.”

De stream van het concert is vanaf 12 oktober te zien op de site van Chineke! Orchestra.

Lees ook:

Jonge Nederlandse pianisten veroveren de concertpodia

Opvallend veel Nederlandse pianisten, soms nog piepjong, bevolken momenteel de concertpodia. Van negen van hen verschijnen dit najaar cd’s. Velen kregen ruggesteun van de Young Pianist Foundation. Aan de vooravond van het vijfde YPF-concours een greep uit het aanbod van onze jonge pianisten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden