RecensieKlassiek

Phion zet de boel in Nijmegen op z’n kop met een gespierde Beethoven, fris als een wervelwind

Otto Tausk

Phion
Franssens, Beethoven
★★★★☆

Met tuitende oren de zaal verlaten na een Beethovensymfonie? Zo vaak komt dat niet voor. In de Nijmeegse Vereeniging zette Phion onder leiding van Otto Tausk de boel op z’n kop. Orkest en dirigent vuurden Beethovens Eerste af op de luisteraar, alsof iemand de powerknop had ingedrukt.

Phion, orkest van Gelderland en Overijssel, zoals de volledige naam luidt, is sinds juni een feit. Het fusiegezelschap, waarin het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten verenigd zijn, krijgt nu een gezicht met Otto Tausk (1970) als kersverse chef-dirigent. Hij is benoemd voor een periode van in ieder geval twee jaar.

Een droommoment voor een dirigent om bij een orkest te komen, beschreef Tausk zijn aanstelling door de microfoon op het podium. Met een zo jong gezelschap kun je meebouwen, -denken en -groeien. Tausk, thuis in een breed repertoire, combineert zijn functie bij Phion met een chefschap van het Vancouver Symphony Orchestra.

Dansende bassen

Maar zo’n Beethoven, dat belooft wat, alsof er een wervelwind door de zaal ging. De positieve energie die van de uitvoering afspatte schoof de bizarre coronawerkelijkheid waarin we ons bevinden voor even met een ruim gebaar opzij. Fijnslijpen leek niet de eerste zorg van de musici, eerder een gespierde toon, fris en vol van leven, dansende bassen incluis.

Bloemetje voor de neus, waxinelichtje erbij voor de sfeer; ook in de Vereeniging zijn aparte zitjes met een tafeltje gecreëerd om een veilige afstand tussen de bezoekers te waarborgen. Hoewel, de opstelling en aankleding leken een verzoeknummer bij de muziek van Joep Franssens. Links en rechts werd met gesloten ogen en in trance diens Pianoconcert beleefd.

Ralph van Raat, onvermoeibaar voorvechter van de nieuwste muziek, hield de gereviseerde versie van Franssens’ concert uit 2015 ten doop, en was de aanjager van de luistermodus. Ook in dit werk toonde de pianist zijn immense toewijding aan het hedendaagse repertoire: zijn aanpak is intelligent en verzorgd, niets berust op toeval, maar alles klinkt naturel.

En wanneer je erin gelooft zweef je op Franssens’ filmische partituur weg naar verre oorden. De aanzwellende klankmassa’s en lyrische lijnen smeerden het oor, een triomferend geluid vulde de ruimte als een weldadig elixer. Bovendien: een flinke dot spiritualiteit kan in deze tijden geen kwaad.

Lees ook:

De coronaveilige Vliegende Hollander is knap geslaagd

Hij kan zo de catwalk op ter promotie van zeemanskleding volgens de laatste mode: Martijn Cornet draagt met verve zijn outfit in ‘Vliegende Hollander’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden