Sociale Media

Persbureau Reuters gaat factchecken voor Facebook

Mark Zuckerberg.Beeld AP

Persbureau Reuters gaat berichten op Facebook en Instagram op waarheid toetsen, als het om nepnieuws gaat, het bereik ervan inperken. Het persbureau is bovendien begonnen met een blog waarop het factchecks publiceert.

Reuters ziet het als zijn missie om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan, aldus het persbureau. Facebook werkt sinds enkele jaren met media samen om nepnieuws tegen te gaan. Reuters sluit zich nu bij dit initiatief aan om de authenticiteit van foto’s, video’s, nieuwsberichten en andere Engels- en Spaanstalige berichten te controleren. Het persbureau doet dit ‘in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen en daarna’.

Het persbureau heeft een blog online gezet waarop de bevindingen worden gepubliceerd. De bedoeling lijkt ook dat gebruikers naar het blog kunnen linken om desinformatie de kop in te drukken. Een recent voorbeeld is een video die de neerstortende helikopter van basketballer Kobe Bryant zou laten zien. Nep, aldus Reuters.

Facebook werkte in Nederland samen met NU.nl en Nieuwscheckers berichten te beoordelen, maar beide zijn daarmee gestopt. NU.nl en Facebook waren het oneens wat er moest gebeuren met berichten geplaatst door politici waar onwaarheden in staan. NU.nl wilde die aanmerken als nepnieuws, maar volgens Facebook mogen posts van politici vanwege het publieke belang niet in worden ingeperkt. Daar houdt het bedrijf van Mark Zuckerberg nog altijd aan vast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden