Opinie

Pascale Platel onnavolgbaar in toepassing kinderlogica

Jeugdtheaterfestival Tweetakt, met theater, muziek en dans uit Nederland en Vlaanderen, speelt t/m 25/3 op diverse locaties in Utrecht. Info: 030-7990084 of www.tweetakt.net

Jeugdtheaterfestival Tweetakt in Utrecht begon zaterdag met een filmpje. Een meisje, gekleed in de jurk van Sneeuwwitje, zit in een theaterzaal. „Laat me lachen, maak me aan het schrikken of aan het huilen”, zegt ze in close-up in de camera. Op de pluchen stoelen om haar heen zitten witte speelgoedkonijnen, die net als zij wachten tot er een theatervoorstelling begint.

Na de film stapt het meisje in levenden lijve vanachter het gordijn: „Jongens en meisjes, dames, heren én konijnen: Tweetakt is geopend!”

Het is een vrolijke opmaat naar de openingsvoorstelling ’Scoliozee d’Artrozee’, van de Vlaamse podiumkunstenares Pascale Platel. Enkele jaren geleden won zij, als eerste jeugdtheatermaker in de geschiedenis, de Grote Theaterfestival Prijs. Haar anarchistische manier van theatermaken, waarin zij met onnavolgbare kinderlogica van de hak op de tak springt, blijft verbazen.

Met tegenspelers Randi De Vlieghe en Joris Hessels gaat zij op avontuur in een decor van zitzakken. Net zoals een groepje kinderen op een regenachtige middag thuis zit te lantefanteren, zo beginnen zij met het spelen van een voorstelling. De een geeft een feestje en de ander is niet uitgenodigd, maar wil tóch meedoen, verzinnen ze. Of ze gaan naar buiten, wandelen op een videoscherm door de tuin van een kasteel en vinden een onbekende ridder in het gras. Met de handschoen van die ridder in de hand, keren ze dan weer terug op het toneel om ’de wereld te redden’.

Eigenlijk is er geen touw aan het verhaal vast te knopen en tóch ga je erin mee. Het is kinderspel, maar de spelers nemen het bloedserieus. Platel is kind en diva tegelijk, met haar plateauschoenen en lange zwarte rok. De Vlieghe speelt als jongen met een damespruik haar vriendinnetje en Hessels is de indringer, op wie Platel een beetje verliefd is. Ze maken ook grappen over de volwassen wereld, over ’in therapie gaan’ of over psychologische machtsspelletjes. „Ik voel heel veel negativiteit bij jou”, zeggen ze met een uitgestreken gezicht, alsof ze hun ouders imiteren.

De voorstelling duurt ruim een uur, maar heeft eigenlijk geen begin en geen eind. Die stopt abrupt als de spelers zich bewust worden van de aanwezigheid van het publiek. Ze kijken recht de zaal in en roepen „Húú?”. Zitten al die mensen naar hén te kijken?! ’Scoliozee d’Artrozee’ gaat heel ontwapenend met de theaterconventies op de loop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden