RecensieFilm

Pari, een Iraanse moeder en een Griekse odyssee

Pari
Regie: Siamak Etemadi.
Met: Melika Foroutan, Shahbaz Noshir, Sofia Kokkali
★★★★

Pari en haar man Farrokh arriveren vanuit Teheran in Athene om op bezoek te gaan bij hun studerende zoon. Ze hebben hem al twee jaar niet gezien. Maar Babak is er niet om ze op het vliegveld te ontvangen. Zijn appartement blijkt verlaten.

De film begint bewust conventioneel maar al snel verandert de toon en de sfeer. Wat eerst realistisch is, krijgt de contouren van een mythische reis. In de nauwe achteraf straten van Athene raakt Pari gescheiden van haar man en moet ze de zoektocht alleen voortzetten. In flarden vindt ze hier een leven dat ze zelf had willen leiden maar waar ze nooit de moed voor had. De actiescènes waarin demonstranten botsen met de oproerpolitie zijn imposant. Tussen de explosies baant Pari zich een weg naar de waarheid. Wat die dan ook zal blijken te zijn.

Net als Pari krijgt de film onderweg steeds meer vertrouwen in zichzelf. Narratieve ballast, zoals de tirades van Farrokh over gekrenkte eer, legt de film gelukkig opzij. Dit is een verhaal over de relatie tussen een moeder en haar kind en over de moed die ervoor nodig is om een kind los te laten. Maar dit is ook vooral een film over Pari, over de moeder die zichzelf een leven lang heeft weggestopt. De manier waarop de film die ‘coming-out’ laat zien, zoals het afdoen van de hoofddoek, is soms wat cru. Maar er is genoeg wijsheid om van te genieten. Het slotakkoord is perfect.

Te zien op Picl.nl met als bonus een nagesprek met filmmaker