Filmrecensie Parasite

‘Parasite’ is een fantastische zwarte komedie over de staatsgreep in huize Park

Het gezin Kim scharrelt in ‘Parasite’ kost bij elkaar met het vouwen van pizzadozen.

Parasite
Regie: Bong Joon-ho
Met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee, Yeo-jeong Jo
★★★★★

Met een schitterende vanzelfsprekendheid werkt deze Koreaanse Gouden Palmwinnaar naar de overwinning toe. Die overwinning is niks minder dan een staatsgreep. Maar voordat je verder leest: de plot is zo nauwkeurig in elkaar gezet dat het wel wat van het plezier van de ervaring wegneemt als je vooraf weet wat er gaat gebeuren.

Dat geldt hier meer dan voor de meeste andere films. ‘Parasite’ is artistiek van grote schoonheid door z’n bijna minimalistische opzet, de compositie van de beelden en het heerlijk sardonische acteren van in ieder geval de helft van de cast. Maar de film is vooral ook een idee. Dat idee vooraf al kennen, maakt het iets minder sprankelend. Spoilers op komst dus.

Parasite gaat over twee gezinnen. Het ene straatarm, de Kims, waarbij zo ongeveer iedereen in dezelfde kamer leeft. En dan heb je de Parks, die in een weelderige villa leven, zo groot dat ze niet eens alle ruimtes van hun eigen huis kennen. Een van de vele mooie, sprekende details is dat beide gezinnen nauwelijks iets van de buiten­wereld te zien krijgen. De Kims omdat ze in een kelder leven en hun enige raam op straatniveau zit, waar, als het even tegenzit, het regenwater door naar binnen gutst. De Parks omdat ze zich verschanst hebben achter metershoge muren. De Kims staan aan de ene kant van de Zuid-Koreaanse voedselketen. De Parks aan de andere.

Zwakke plek

De bizarre plot wordt in werking gezet als de zoon van de Kims via een schoolvriend tutor wordt van een van de Park-kinderen. De goedwillende Parks, al zo lang niet meer geconfronteerd met de moordende concurrentie die het kapitalisme buiten de muren van hun tuin heeft gecreëerd, leven afgezonderd met hun bediening en hun privileges. De Kims hebben via hun zoon onmiddellijk door dat die bediening een zwakke plek is. Een voor een nemen de leden van het gezin Kim de bediening over, terwijl ze verbergen dat ze allemaal leden van hetzelfde gezin zijn. Dit blijkt nog maar het begin van de coup.

Parasite is niet alleen een fantastische zwarte komedie. Zoals alle films van Bong Joon-ho gaan ze over onrecht. In dit geval de almaar groeiende ongelijkheid in de wereld. De frustratie daarover zal niet afnemen en kan allerlei vormen aannemen. Bong vond er een komische vorm voor, al moet gezegd dat de vrolijkheid over de subversieve actie van de Kims in de film plaats zal maken voor iets anders, wanneer de boel uit de hand begint te lopen.

Parasite geeft de indruk dat letterlijk elk woord, elke blik en elke actie perfect geplaatst is: een lean, mean fighting machine die zich voedt met de boosheid over ongelijkheid. Er komt een moment, lijkt de film te zeggen, dat de ­wereld moet buigen of barsten.

Lees ook:
Regisseur Bong Joon-ho: Ik laat het publiek lachen, met een scherp mes achter mijn rug

De Zuid-Koreaanse maestro Bong Joon-ho heeft met ‘Parasite’ een briljante zwarte komedie gemaakt, waarin een van de grote thema’s van het filmjaar 2019 gestalte krijgt: de almaar groeiende kloof tussen arm en rijk.  “Ik wilde eerlijk zijn over de situatie waarin we ons bevinden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden