Review

Papa kan er eigenlijk ook niks van

Uit het museum verdwijnen twee belangrijke stukken van een Maya-tentoonstelling. De speurneuzen Tim, Kasper, Karin en Gijsje moeten samen met de speler de schatten terug zien te vinden. Allerlei aanwijzingen helpen daarbij op weg, zoals sigarettenpeuken of een valse tronie. Na een uurtje spelen krijgt de 9-jarige speelster door, dat ze de kans op een ontknoping waarschijnlijk vergroot als ze wat minder haastig door het museum sjeest. Ze besluit 'omstebeurt' met de vier kinderen door het museum te wandelen om aanwijzingen te verzamelen. Weer een halfuur later komt ze tot de conclusie dat de diefstal toch minder snel op te lossen is dan ze in eerste instantie dacht. Op het hoesje staat dat dit detectivespel geschikt is voor spelers van 8 tot 102 jaar. Eigenlijk is het dus meer iets voor pappa, concludeert ze en houdt het voor gezien. Als haar vader achter het computerscherm schuift, is ze er als de kippen bij om te zien hoe hij het er afbrengt. Ook niet best dus, is haar conclusie. Het kost een kleine dag om de vermiste stukken op te sporen en de dief te ontmaskeren. Eén troost: het opstarten is een makkie, vindt het kind. Gewoon de aanwijzingen volgen in het bijbehorende boekje en klaar is kees. Als ze het boekje nog eens goed bekijkt, ontdekt dat ze het zichzelf moeilijker gemaakt heeft dan nodig was. Als ze vooraf de spelregels had gelezen, had ze meteen geweten dat ze regelmatig van detective had moeten wisselen en meerdere keren naar de verschillende locaties had moeten gaan. Want soms worden verdachten na een tijdje spraakzamer...

HENNY DE LANGE & HARRIÿT SALM

De schat van de Maya's, detectivespel van uitgeverij Lannoo. Leeftijd vanaf 8 jaar. fl49,50. Minimaal nodig: PC 486, Windows 3.1 of hoger, Mac 7.1

****

,,Gewoon leuk'', vindt een zevenjarige recensente van de cd-rom 'Droomland2'. Geen schitterende vormgeving of spectaculaire grappen, maar wel een heel aardig kleurig avonturenspel voor flink wat uurtjes vermaak.

Hoofdrolspeler Tim gaat naar de vogeltjesmarkt in Antwerpen en besluit een mooie papagaai te kopen. De verkoper ziet een politieagent aankomen en vlucht plotseling weg. Een stroper, vertelt de papegaai aan Tim. Tim vertrekt samen met de papegaai naar het oerwoud om een groep door de stroper gevangen dieren te bevrijden. Het spel zit vol raadsels en zoekopdrachten. De voortdurende aanwezigheid van stroper en slechterik Boris maakt het extra spannend.

,,Ik vond het alleen af en toe té moeilijk'', volgt op het oordeel 'gewoon leuk'. Wat was er dan moeilijk? ,,Nou als die apen met bananen naar je gooien en het jongetje moet ze met de knuppel terugslaan, dat heb ik echt wel honderd keer geprobeerd, en dan kon je niet verder, dat vond ik echt vervelend.'' Dat moment staat nog wel in de herinnering: driftig was ze geworden. Er zit op die momenten niets anders op dan het heel vaak te proberen. Als het toetsenbord door de kamer gesmeten dreigt te worden, kan het nuttig zijn even bij je kind aan te schuiven om er samen uit te komen.

Kennis van 'Droomland1', eveneens een avonturenspel, is niet nodig. Na de simpele installatie kan het kind er direct zelf mee aan de slag. Het einde van het spel is bereikt als de sleutel is gevonden, de inmiddels hard lachende dieren zijn bevrijd en Boris zit opgesloten. Daarna kan de speler opnieuw beginnen, met een hogere moeilijkheidsgraad. Daarin blijkt ze geen zin te hebben. Waarom niet? ,,Alles nog eens hetzelfde, dat vind ik gewoon niet leuk meer''.

Droomland 2, Avonturenspel van Pride Interactive. Leeftijd: 5-11 jaar. fl29,95. Windows 95-98.

***

Wat een stom spel, zegt de jongste van 6. Haar zus van 9 vond het bij voorbaat al ver beneden haar niveau. Die had op het hoesje gelezen dat 'Guus in het cybertastische museum' geschikt is voor spelers van 3 (!) tot 10 jaar. Volgens de uitgeverij verbetert deze educatieve cd-rom de oog- en handcoördinatie en leren kinderen verschillende vaardigheden en nuttige weetjes over bijvoorbeeld dinosaurussen. Maar de jongste vindt het gewoon niet spannend genoeg, al spreken de vrolijke liedjes (de cd-rom bevat elf liedjes en zes spelletjes) haar wel aan. Vooral boter-Guus-eieren, een variant op het bekende spelletje boter-kaas-eieren, kan haar wel even boeien.

Maar ze is duidelijk niet geïnteresseerd als een saaie commentaarstem informatie geeft over het werk van popartkunstenaar Andy Warhol, 'die bijvoorbeeld soepblikken schilderde en andere dingen die je in huis kunt vinden'. So what, zie je haar denken. Gauw zapt ze door naar de volgende hal in het museum, de Romeinse vleugel. 'Poeh', verzucht ze als daar verneemt hoeveel duizenden zitplaatsen het Colosseum telde. ,,Romeinen geloofden dat vorm en functie even belangrijk zijn'', krijgt ze daar ook nog te horen. Nee, 'Guus' heeft het gewoon niet. Te docerend van toon en te weinig toegesneden op de belevingswereld van kinderen.

Guus in het cybertastische museum, uitgeverij Halloween, educatieve software. Leeftijd: 3-10 jaar. fl29,95. Windows 3.1 en Windows 95 (met geluidskaart). Mac 7.1.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden