Pakketje op de stoep bezorgt duivels dilemma

Als Norma Lewis (Cameron Diaz) op de knop drukt,vangt zij een miljoen dollar. En dat kan ze best gebruiken. (Trouw)

Doodse stilte in de zo doodgewone buitenwijk in Richmond (Virginia) in 1976. Het gezinnetje Lewis is in diepe slaap.

De deurbel klinkt: het echtpaar schrikt wakker. Wie belt er nu aan ’s ochtends om kwart voor zes? Een pakketje staat op de stoep, een zwarte auto rijdt weg. Vreemd, maar het is kort voor Kerst, er staan dan wel vaker pakjes voor de deur.

]]>

Maar ja, dit is een sciencefictionfilm, en dan weet je als toeschouwer bij voorbaat dat het geen normaal pakketje kan zijn. En dat is het dan ook niet. Eenmaal uitgepakt blijkt er een doos in te zitten met een knop. Een briefje vermeldt dat een zekere meneer Arlington Steward langs zal komen om uitleg te geven. En die Steward (gespeeld door Frank Lagella, Nixon in ’Frost Nixon’) komt inderdaad, keurig in het pak gestoken, vertrouwenwekkend als persoon. Alleen zijn gezicht is gehavend, de kaak ontbreekt. Naar later blijkt was hij ooit door de bliksem getroffen.

Mevrouw Lewis (Cameron Diaz) laat de goede man binnen. Hij doet haar een voorstel: Als zij de knop indrukt krijgt ze een miljoen dollar, maar dan gaat er ook tegelijkertijd ergens iemand dood. Om dit dilemma draait de film. Geld stinkt, weten we, maar als je het juist hard nodig hebt – en de Lewisjes kunnen het goed gebruiken – dan stinkt het wat minder. Dus de knop wordt ingedrukt, met alle gevolgen van dien.

Regisseur Richard Kelly (bekend door ’Donnie Darko’, 2001) weet wel raad met dit thema. Hij hield het dicht bij huis. Zelf afkomstig uit een gezin in Richmond maakte hij er een persoonlijke film van: zijn vader werkte er bij de Nasa (net als Arthur Lewis) en zijn moeder was het slachtoffer van een medische misser (net als Norma Lewis). Zijn ouders hielden van Hitchcock-achtige films, dus ook ’The Box’ speelt zich in die sferen af. Daarnaast voegde Kelly er nog een snufje filosofie aan toe, wat Sartre, – het leven gaat immers om keuzes maken in vrijheid – om de sf-liefhebber werkelijk aan het denken te krijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden