Over zachte kachels en auto's van schuim

Vorige week werd het bericht rondgestuurd dat Vivid Vormgeving in Rotterdam, het platform voor jonge ontwerpers en informatiepunt voor het publiek, misschien zal verdwijnen. De dreigende stopzetting van de gemeentelijke subsidie zou het einde betekenen van dit centrum dat in zeven jaar tijd zo'n belangrijke plek heeft gekregen in Rotterdam en in de Nederlandse vormgeving in het algemeen. Een centrum dat trouwens de pretentie van de stad Rotterdam als architectuur-en designstad mede waarmaakt.

Ook de tentoonstelling die sinds het afgelopen weekend te zien is, toont aan dat Vivid niet een designgalerie is maar een informatiecentrum met een veel bredere opzet. De tentoonstelling met producten, foto's en brochures, vertegenwoordigt de hoogtepunten die in het eerste Jaarboek Nederlandse Vormgeving 03 /04 staan afgebeeld.

Aad Krol, directeur van Vivid Vormgeving, en Timo de Rijk, universitair docent aan de T.U. Delft, stelden dit Jaarboek op eigen initiatief samen. De formule van het Jaarboek is uniek. Niet producten of ontwerpers staan centraal maar gebeurtenissen, tentoonstellingen, beurzen, prijzen en presentaties, waarbij uiteraard producten een belangrijke rol spelen. Daarom is het boek chronologisch van opzet. Om praktische redenen is de Meubelbeurs van Milaan (in april), waar veel ontwerpers en fabrikanten naar toe werken voor de presentatie van een nieuw product, als een soort ijkdatum aangehouden. Het boek begint bij 1 mei 2003 en eindigt bij 1 mei 2004, zodat ook de allernieuwste producten, die in Milaan gepresenteerd werden, er een plek in vinden. Dit overzicht documenteert het succesverhaal van het Nederlandse design op dit moment, en wil het imago daarvan - internationaal - versterken. Dat imago berust op durf, avontuurlijkheid, individualiteit en natuurlijk op Droog Design. Nederlandse ontwerpers experimenteren met materialen, technieken en zelfs ambachten, zoeken naar manieren om het publiek/de koper directer te betrekken bij het product, of willen mensen een ervaring meegeven. Ook het decoreren en de ornamentiek staan weer hoog in aanzien, getuige de producten en projecten van Studio Job en Jurgen Bey .

Opvallende producten zijn de met grote insecten gedecoreerde Makkumer keramiek objecten van Studio Job (gepresenteerd op de Meubelbeurs van Milaan, april 2004), en de Modular Car van Marijn van der Poll (Graduation Show, Design Academy Eindhoven, oktober 2003). Deze auto bestaat uit een chassis dat bedekt is met een blok polyurethaanschuim. De koper kan de auto zelf in de gewenste vorm zagen, schuren en vervolgens lamineren. Eigenlijk, vindt de ontwerper, zou ieder automerk een of meerdere modular cars in het assortiment moeten hebben. De zachte kachel van Niels van Eijck, gemaakt van geheel niet-brandbare, gecapitonneerde stof (om het zachte karakter te benadrukken), die tijdens de Meubelbeurs in Milaan vrolijk stond te branden op een pittoreske binnenplaats, is ook zo'n typisch Nederlands product. De nostalgische Miele stofzuiger van NPK en de innovatieve Giant fiets met stuur-slot, die ontwikkeld werd op basis van een eindexamenproject van Basten Leijh uit 2003, laten zien dat ook bestaande industrieën openstaan voor vernieuwende ontwerpen.

Het boek leest als één groot succesverhaal: van prijzen, onderscheidingen, buitenlandse solotentoonstellingen, en aansprekende mega-opdrachten zoals de opdracht aan Richard Hutten en architectenbureau MVRDV tot het ontwerpen van de 'Richard Hutten Design Academy' (inclusief het lesprogramma), in Seoul Korea - het is allemaal niet niks. In tijden van een artistieke hoogconjunctuur, zoals deze, heeft zo'n boek een waarde als inventarisatie van de belangrijkste wapenfeiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden