Actrice Julianne Moore in prachtige pasteltinten.Beeld rv

Suburbicon
Regie: George Clooney
Met: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Noah Jupe
★★★☆☆

Remke de Lange

De Amerikaanse politieke actualiteit was voor acteur-regisseur George Clooney aanleiding om een scenario van de gebroeders Joel & Ethan Coen onder uit een lade te halen en te verfilmen. Mexicanen, moslims die van van alles de schuld krijgen: dat hebben we vaker meegemaakt, was zijn gedachte. En zo begon hij aan een grimmig, absurdistisch verhaal dat zich afspeelt in een paradijselijk aangeharkte blanke Amerikaanse slaapstad in de jaren vijftig. Pasteltinten, grote auto's, vaders met das, moeders met glimlach, en gazonnetjes die altijd groen zijn. Totdat er een zwart gezinnetje komt wonen.

Clooney creëerde met acteurs en veelvuldige collega's Matt Damon en Julianne Moore een geroutineerde, betrouwbare cast als het gaat om komische timing. Samen spelen ze een stel dat na de dood van zijn vrouw, met zijn zoontje, een nieuw perfect gezin probeert te vormen. Maar met de dag komen er bloediger geheimen aan het licht. Tegen de tijd dat Damon in een geestige scène met bebloed overhemd 's nachts op een kinderfietsje over een bouwterrein 'och, gewoon een stukje aan het rijden' is, is Clooney's boodschap overduidelijk. Iets te duidelijk, zou je kunnen zeggen. Met zijn wat trage regie en drukke soundtrack slaagt de regisseur er niet goed in zijn film zwartgallig én lichtvoetig te houden. Het verhaal verloopt eerder schematisch en sturend dan vertwijfelend en ontregelend. Jammer van de uitstekende acteurs die - blank en zwart - oppervlakkige poppetjes spelen. Fraai aangekleed en tegen prachtige decors, dat wel.

© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden