recensie

Opera Zuid draagt op fraaie wijze bij aan het Bernsteinjaar

Beeld Joost Milde

Opera

Opera Zuid

A Quiet Place

★★★★☆

Librettist Stephen Wadsworth was er zelfs voor ingevlogen, een uitvoering van Leonard Bernsteins ‘A Quiet Place’ is een bijzonderheid. Opera Zuid draagt met een gloednieuwe regie van deze atypische opera een steentje bij aan het Bernsteinjaar.

Het moest een op-en-top Amerikaans werk worden, over een Amerikaans gezin, met tekst in jargon en Amerikaanse muziek. De eerste uitvoering, waarbij de opera samen met Bernsteins eerdere ‘Trouble in Tahiti’ (zelfde thematiek) op het programma stond, was weinig succesvol. Pas na revisie, met stukken uit ‘Trouble’ erin verwerkt, slaagde A Quiet Place.

Regisseuse Orpha Phelan pakte de gereviseerde versie aan bij Opera Zuid. Ze werkte samen met ontwerpster Madeleine Boyd om het ontwrichte gezin, de troebele verhoudingen voor het voetlicht te brengen. Alles in uitgekiende sixties-stijl.

Een doodskist op de keukentafel, familie en vrienden chaotisch op het toneel. De een roept wat, de ander nog luider, maar niemand luistert naar iemand. Bernstein & co maakten begin jaren tachtig een conversatiestuk over non-communicatie, de onmacht om met elkaar in gesprek te gaan.

Het lijnenspel in het decor is robuust maar precies. Niet alleen de levens zijn gebarsten, ook de balustrade van de vlonder is stuk, de tuinbank mist poten. Huisje-boompje-beestje ligt aan diggelen. We worden aan de American Dream herinnerd tijdens korte, smakelijke intermezzo’s, wanneer een jazzy trio in een roze gloed opgewekt zingt en danst, showbizzglitter in de strikjes.

Hiermee belanden we bij de acteerprestaties, die gedurende de hele voorstelling een organisch geheel vormen. De een is exuberanter dan de ander, maar er is een geweldige balans, ook als het gaat om de stemmen. De frisse cast, met Huub Claessens, Michael Wilmering, Lisa Mostin en Sebastià Peris i Marco is op elkaar ingespeeld, en draagt het verhaal op zinnenprikkelende wijze.

Bij koor en orkest bloeit liefde op voor Bernsteins muzikale taal. Onder de vaste hand van Karel Deseure gaat Philharmonie Zuidnederland pittig te werk. De orkestklank is direct van karakter, in een ontspannen afwisseling van zachtaardigheid en swing.

Onder het publiek, in de wandelgangen: “Toch zou ik dit nou nooit thuis opzetten.” Nee, daar ligt ook niet de kracht van deze opera. De relaties, de verwarring en de beschadiging moet je tegelijkertijd horen én zien gebeuren.

‘A Quiet Place’: nog t/m 9 december in diverse zalen. Info: operazuid.nl

 Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden