Tutorials

Op YouTube grijpen ook de mannen naar de make-upkwast: ‘Make-up heeft geen gender’

Beeld Beautyvlogger Rovanny Frans. Instagramaccount @cocooandcurls

Make-up alleen voor vrouwen? Welnee. Op sociale media laat een groeiende groep mannen en jongens zien hoe je een strak lijntje eyeliner zet, rouge perfect kunt aanbrengen en welke kleuren lippenstift het beste bij welke huidskleur passen.

Hi guys!’, begroet Jack zijn publiek van bijna een miljoen ­volgers op Makeuupbyjack. ‘Welcome back to my YouTubechannel’. De Brit, wiens achternaam onbekend is, lijkt in eerste instantie een doorsnee twaalfjarig knaapje. Met een petje achterstevoren op zijn hoofd kletst hij in zijn huiskamer vrolijk tegen de camera. Maar wanneer Jack afscheid neemt van zijn kijkers, ziet zijn schattige kindersnoet er totaal anders uit. Er kleven nepwimpers aan zijn gezicht, net als lipgloss en oogschaduw.

De scholier is een zogeheten ‘beautyinfluencer’, iemand die zichzelf op sociale media opmaakt. Jack is de enige niet. Op Facebook, maar vooral op YouTube en Instagram barst het van influencers die make-upproducten testen en aanprijzen. Vooral ­‘tutorials’ zijn populair, instructievideo’s waarin specifieke stijlen als ‘avond’ of ‘herfst’ worden uitgelegd of stappenplannen worden gegeven voor het wegwerken van wallen of het aanbrengen van oogschaduw.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@makeuupbyjack) op

‘Nederland loopt achter’

Aanvankelijk waren het vooral jonge vrouwen die online cursussen gaven over poederkwasten en mascararollers. Maar wie nu op YouTube of Instagram ronddoolt, treft ook talloze tuttende jongens aan. “De afgelopen drie jaar is de groep mannelijke beautyvloggers explosief gegroeid”, stelt de 28-jarige ­Rovanny Frans uit Den Haag. Hij is de man achter Cocoo & Curls, een Engelstalig youtubekanaal waarop hij sinds 2015 tips geeft over het temmen van krullen en het smeren van foundation. Bijna 200.000 mensen volgen Frans.

“Steeds jongere jongens maken make-upvideo’s, het is een hype. Dat zie je ook aan make-upmerken. Naast vrouwelijke beautyvloggers benaderen ze mij nu ook als sponsor of partner en in Amerika zijn een paar mannelijke influencers nu zelfs het gezicht van cosmeticaconcerns.” Zo siert James Charles make-upadvertenties van CoverGirl, als eerste mannelijke ambassadeur. “Nederland loopt wat dat betreft echt achter.”

Wanneer Frans praat over beautyvloggers, heeft hij het niet alleen over mannen die met een camouflagestift proberen om een pukkel te verbergen. Hij doelt vooral op mannen die zich net als hij extravagant opmaken, kiezen voor rouge, felgekleurde oogschaduw en lijntjes om de lippen. Opsmuk die traditioneel gezien als ‘vrouwelijk’ wordt bestempeld.

“Maar de meeste beautvloggers zijn geen transgenders of dragqueens”, stelt Frans, die naast zijn kantoorbaan bijklust als visagist. “Het zijn homo’s die zich identificeren als man.” Hij noemt PatrickStarrr, het alias van Patrick Simondac (30), een Amerikaan die met 4,5 miljoen volgers wereldberoemd is. Kim Kardashian, Naomi Campbell, Katy Perry: de sterren staan in de rij om door hem te worden opgemaakt. De titel van een van zijn best bekeken video’s? ‘I AM A MAN’.

View this post on Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@patrickstarrr) op

Waarom zouden alleen vrouwen het mogen?

“Ook is er een groep die zich genderfluïde noemt, zoals ik. Beautyvloggers ‘glammen’ niet om op een vrouw te lijken, maar om onszelf mooier te maken. Waarom zouden alleen vrouwen dat mogen? Ik zie make-up als een vorm van zelfexpressie. Net als met kleding, laat ik met mijn eyelinertje en bronzer zien hoe ik me voel.”

Grooming

Mannen hoeven in de badkamer allang niet meer naar de potjes van hun vrouw te grijpen. Nivea, Shi­sheido, Biotherm: zelfs huismerken als Etos hebben gezichtsverzorging speciaal voor mannen. Maar naast crèmepjes en scrubs, geven steeds meer mannen geld uit aan make-up. ‘Grooming’ heet deze trend, die draait om het verfraaien van het uiterlijk zonder dat de make-up direct zichtbaar is. Zo zijn camouflagestiften, matterende poeders en bruinmakers populaire producten. De cosmetica-industrie is inmiddels bij de beweging ingehaakt: sinds begin dit jaar liggen er oogpotloden, lippenbalsem en wenkbrauwstiften van Chanel in de winkel en eerder introduceerden Tom Ford, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier al een make-uplijn voor mannen.

“Make-up is voor iedereen”, aldus Frans. “Zoals veel beautyvloggers uitroepen: het heeft geen gender. En het doet me goed te zien dat anderen dat langzaam maar zeker ook vinden, dat het normaler wordt voor wie dan ook om zich op te maken, zowel subtiel als opvallend. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, zeg ik ook in mijn video’s. Ik hoop dat ik mijn volgers, voor­namelijk meisjes en jongeren uit de lhbti-­gemeenschap, zelfvertrouwen geef en inspireer om van zichzelf te houden.”

Die krachtige boodschap verkondigen veel mannelijke beautyinfluencers. Vaker dan de schoonheidskoninginnen vermengen zij tutorials met filmpjes waarin zij persoonlijke verhalen delen. Zo vertelt Ethan Peters (16, Amerikaans, 143.000 volgers) van youtube­kanaal Ethanisupreme hoe hij van school werd getrapt omdat de directie zijn flamboyante gedrag op internet afkeurde en rept Manny Gutierrez van Manny Mua (26, Amerikaans, pakweg 5 miljoen volgers) over zijn worstelingen als homo met een strenggelovige opvoeding.

View this post on Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@mannymua733) op

‘Het stigma verdwijnt langzaam’

Ook Frans stelt zich kwetsbaar op. Op Cocoo & Curls deelt hij de pijn die hij voelde toen zijn moeder niet wilde accepteren dat hij homo is. “Met mijn video’s wil ik jongeren die zich anders voelen een hart onder de riem steken, net zoals de eerste mannelijke beautyvloggers dat bij mij hebben gedaan. Want toen ik vier jaar geleden mijn eerste mannelijke tutorial zag, ging er een wereld voor me open. Zichzelf zo zwaar opmaken, dat die mannen dat durfden! Zij straalden zo veel zelfverzekerdheid uit. Dat wilde ik ook. Ik begon te experimenteren, eerst met het inkleuren van mijn wenkbrauwen. Heel geleidelijk kwamen daar nepwimpers, lippenstift en pruiken bij, aangemoedigd door mijn omgeving. Mensen zeiden dat ik er talent voor had. Inmiddels heb ik zelfs een visagie-opleiding afgerond.”

Tegenwoordig trekt Frans alles uit de kast, zowel on- als offline. “Make-up heeft mij zelfvertrouwen gegeven. Of ik vaak negatieve reacties krijg op gouden oogleden en gestifte lippen? Amper eigenlijk. Dat is misschien ook een teken dat het stigma op mannen die make-up dragen langzaam verdwijnt. Maar doodnormaal is het nog niet, het gaat de goede kant op, maar kan altijd beter.”

Miljoenen verdienen met make-uppen

Wereldberoemd is ze, de Nederlandse Nikkie de Jager (25) uit het Noord-Brabantse Uden. Elf jaar geleden plaatste ze als vmbo-student haar eerste make-upvideo op NikkieTutorials. Nu telt haar Engelstalige youtubekanaal ruim 12 miljoen volgers. En op Instagram heeft ze bijna 13 miljoen fans. Haar populariteit legt De Jager, die ook deelnam aan het laatste seizoen van ‘Wie is de Mol?’, geen windeieren: naar schatting betalen make-upmerken haar bijna 27.000 euro om één foto met hun product op Instagram te zetten.

Het geheim van De Jager is haar boodschap. Dik of dun, mooi of lelijk: met make-up kan iedereen zich volgens haar omtoveren tot de knapste prins of prinses van het bal. Daarmee vormt ze een tegengeluid voor de #nomakeup-beweging, waarmee onder meer zangeres Alicia Keys vrouwen oproept puur natuur door het leven te gaan. 

Lees ook:

Lizzo: ijzersterke teksten, dijk van een stem, trots op haar kilo’s

Lizzo staat bekend om haar ijzersterke teksten, soulstem en sexy dansjes. Wie is deze Amerikaanse artiest, die dit jaar doorbrak met de veelzijdige popplaat ‘Cuz I Love You’? En hoe groeide zij uit tot onstuitbaar boegbeeld van de self positivity movement?

Ruba Zai, lifestyledeskundige van RTL, heeft een dikke huid gekregen

Ruba Zai draagt een hoofddoek. Over de rotreacties aan haar adres haalt de influencer haar schouders op. ‘Ik laat zien dat ik niet anders ben dan andere meiden van mijn leeftijd.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden