Review

Op 'Rotterdam' is film kunst

De kop is eraf. Onder grote publieke belangstelling zwaaiden gisteravond de deuren open van het Filmfestival van Rotterdam (IFFR). Genodigden werden opgewacht in De Doelen, het congrescentrum dat tien dagen dienst doet als centrale festivallocatie. De Japanse regisseur Shunichi Nagasaki (49) verrichtte de opening met de Europese première van zijn film 'Heart, Beating in the Dark'. 'Rotterdam', zoals het festival kortweg wordt genoemd, heeft in het verleden wel vaker (relatief) onbekende Aziatische regisseurs voor het voetlicht gebracht.

Via 'Rotterdam' maakten we in een vroeg stadium kennis met de confronterende cinema van de Zuid-Koreaan Jang Sun-woo of met Takeshi Kitano, inmiddels een Japanse maestro die zijn nieuwste, in Rotterdam te vertonen film gewoon 'Takeshis“ noemde. In de komedie drijft hij de spot met zijn eigen sterrendom.

Ook Nagasaki, die een van de Filmmakers in Focus is, reflecteert op zijn eigen werk. Met 'Heart, Beating in the Dark' maakte hij een 'remake', een 'sequel' en een 'making off' van zijn gelijknamige film uit 1982. Geen eenvoudige kost, omdat wij dat origineel over een liefdespaartje met een gruwelijk geheim natuurlijk helemaal niet kennen. Het is een film waarvoor je als kijker het nodige werk moet verrichten. En het moet gezegd: dat niet eerder iemand op het idee is gekomen om 'remake', 'sequel' en 'making off' te vervlechten.

Festivaldirecteur Sandra den Hamer bouwt met de keuze voor deze openingsfilm voort op de grondbeginselen van het festival, dat 35 jaar geleden werd opgericht door haar leermeester Hubert 'Huub' Bals. Den Hamer bij de opening: “We blijven trouw aan de militante principes van de beginjaren door een platform te bieden aan de onafhankelijke cinema, de auteurscinema. Rotterdam is een plek waar cinema wordt beschouwd als kunst.“

Het festival dat met zo'n 350.000 bezoekers uit zijn voegen leek te barsten (met elk jaar meer bezoekers, meer films, meer zalen en meer trompetgeschal) is zeker gebaat bij zo'n stellige beginselverklaring. Het programma nodigt meer dan voorgaande jaren uit tot een ontdekkingstocht.

Intussen wordt de balans wel bewaakt. Gisteravond kon het publiek in de tegenover gelegen Pathé-bioscoop terecht voor 'Brokeback Mountain', de veelbekroonde 'gay western' van Ang Lee. Het tragische epos over twee jonge cowboys die hun liefde voor elkaar onderdrukken, is al aangeduid als de homo-variant van 'Gone With The Wind'.

Dat er een run zou zijn op 'de Amerikanen' was al wel te voorspellen. Kaartjes voor 'Brokeback Mountain' en 'Tideland' van Terry Gilliam (een horror-variant op 'Alice in Wonderland') zijn de deur uit gevlogen, evenals voor Michael Haneke's 'Caché'. De meest gestelde vraag, meldt Sandra den Hamer op haar 'weblog': 'Komt George Clooney nu wel of niet?'

Clooney, regisseur van de slotfilm 'Good Night, and Good Luck' wordt samen met zijn maatje Steven Soderbergh (verantwoordelijk voor 'Bubble') eventueel nog verwacht in Rotterdam. Clooney's film gaat over de Amerikaanse tv-legende Edward C. Murray en zijn confrontatie met de communistenjager Joseph McCarthy. Clooney is ook een ster die kan spotten met zijn eigen sterrendom. Welkom in Rotterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden