Déjà vuAuteursrecht

‘Op een dag ga ik jouw liedjes kopen’, zei Michael Jackson tegen Paul McCartney

Paul McCartney & Michael Jackson  in 1983 bij de opname van 'The Girl Is Mine'. Beeld free
Paul McCartney & Michael Jackson in 1983 bij de opname van 'The Girl Is Mine'.Beeld free

Na het overlijden van Michael Jackson in de zomer van 2009 liet Paul McCartney een persverklaring uitgaan over zijn ‘mooie herinneringen’ aan de popster. ‘Ik voel me bevoorrecht dat ik heb mogen omgaan en werken met Michael. Hij was een ongelofelijk getalenteerde jongeman met een zachte ziel.’ Het waren lieve, milde woorden, waar de Brit best harde noten hadden kunnen kraken, want hij en Jackson hadden op dat moment al een kwart eeuw mot met elkaar. De reden? Jacksons aanschaf van de uitgeefrechten van de liedjes van The Beatles.

Deze week werd bekend dat Bob Dylan de rechten van zeshonderd liedjes aan Universal Music heeft verkocht voor zo’n 250 miljoen dollar, een recordbedrag. De uitgeefrechten van The Beatles-liedjes, inmiddels volgens schattingen meer dan een miljard waard, waren in 1984 te krijgen voor nog geen 50 miljoen dollar.

Michael Jackson was een kleuter toen The Beatles in 1963 doorbraken. Maar omdat hij met zijn broers jong een ster werd, ontmoette hij McCartney al in de jaren zeventig. Af en toe spraken ze over samenwerken. Dat werd pas echt concreet toen Jacksons solocarrière serieuze vormen aannam. McCartney begreep dat Jackson hem kansen bood tot het aanboren van een jonger publiek. Andersom streelden projecten met een ex-Beatle Jacksons ego.

Soort uitwisseling

Begin jaren tachtig kwam het tot een soort uitwisseling. Jackson nam met producer Quincy Jones ‘Thriller’ op, een album dat recordverkopen haalden. McCartney zong op die plaat mee op ‘The girl is mine’. De voormalige Beatle werkte met George Martin, ook producer in de tijd van The Fab Four, aan het album ‘Pipes of peace’. Daarop kwam twee duetten met Michael Jackson te staan. Het nummer ‘Say say say’ schopte het zowel in Amerika als in het Verenigd Koninkrijk tot de eerste plaats van de hitparade (in de Nederlandse Top 40 was vier de hoogste notering).

Al voor de successen van de platen logeerde Jackson in het voorjaar van 1982 een weekend op het landgoed van Paul en Linda McCartney in Sussex. Tijdens een van de gesprekken gedurende dat samenzijn vroeg de jonge twintiger zijn gastheer om carrière-adviezen. Investeer in de muziekuitgeef-business, antwoorde McCartney. Daar zag Jackson wel wat in. “Op een dag ga ik jouw liedjes kopen”, zei hij. “Dat is een goeie”, vond McCartney, die dacht dat zijn gast een grapje maakte.

The Beatles hadden zelf een aantal slechte contracten afgesloten bij het begin van hun zegetocht door de wereld. De uitgeefrechten waren ondergebracht in het bedrijfje Northern Songs. Lennon en McCartney kregen maar beperkt van de revenuen. De zakenlui, die het meest profiteerden, verkochten hun aandeel in 1969 aan ATV. The Beatles deden via hun manager een poging om Northern Songs terug in hun bezit te krijgen. Toen dat mislukte, verkochten ze hun aandeel voor 3.5 miljoen Britse pond. Met de Beatles-catalogus uit zicht investeerde McCartney daarna wel succesvol in andere liedjes, onder meer die uit Broadway-musicals en die van Buddy Holly.

Jackson schaarde het onder slim zakendoen

Hij was woedend, toen hij in 1984 hoorde dat Jackson een deel van zijn rijkelijk binnen vloeiende inkomsten had geïnvesteerd in ATV Music. McCartney werd alleen maar bozer, nadat nummers van The Beatles ook gebruikt werden voor reclames. Dat had hij zelf nooit gewild, omdat het ‘de liedjes aantastte’. Jackson schaarde het onder slim zakendoen.

In 1995 verkocht hij de helft van de uitgeefrechten weer. Dat was noodzaak vanwege zijn excessieve uitgavenpatroon. Sony was de koper. Mocht McCartney nog hoop hebben op het terugkrijgen van de rechten, dan vervloog die vrijwel geheel met de dood van Jackson. Diens erven probeerden nu zoveel mogelijk te profiteren van de nalatenschap van hun familielid.

Lees ook: 

Paul McCartney eist rechten op eigen Beatles-nummers terug

Wereldster Paul McCartney eist voor een rechter in New York de rechten terug op bijna al zijn Beatles-hits. De claim van McCartney is een gevolg van het volgens hem verstrijken van het auteursrecht van de uitgeverij, Sony/ATV.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden