InterviewSietse Bakker

Op een coronaproof Songfestival vieren ze veilig feest in de ‘Safe Harbour’

De immense set voor het Eurovisie Songfestival 2021– podium, decor, videoschermen, geluid en licht – zijn vrijwel ‘af’ en de look van het podium én het decor is grotendeels zichtbaar.  Beeld ANP
De immense set voor het Eurovisie Songfestival 2021– podium, decor, videoschermen, geluid en licht – zijn vrijwel ‘af’ en de look van het podium én het decor is grotendeels zichtbaar.Beeld ANP

Uitvoerend producent Sietse Bakker gaat voor een Songfestival met nul coronabesmettingen. Om te zorgen dat de 1500 mensen die in Ahoy werken veilig zijn, worden strikte regels gehandhaafd. ‘Een artiest die zich er niet aan houdt, kan naar huis gestuurd worden.’

Een bruisend feestje wordt het niet voor de deelnemers aan het Eurovisiesongfestival die rond deze tijd in Rotterdam arriveren. De komende twee weken zitten de artiesten uit de 38 landen praktisch opgesloten in hun hotel.

Rotterdam zullen ze alleen vanuit het raam kunnen bekijken. Strenge coronamaatregelen verbieden het hun zomaar even naar buiten te lopen. Alleen als ze moeten ­repeteren, de pers te woord moeten staan of zingen in de halve finale of de grote slotshow worden ze met speciale busjes naar Ahoy gebracht. Leden van delegaties uit andere landen mogen niet op hun hotelkamer komen. Zelfs het uitwisselen van ­cadeautjes is dit jaar verboden.

Op verzoek van de organisatie hebben de artiesten en hun gevolg dan thuis al vijf dagen in quarantaine gezeten en voor vertrek een test ondergaan. De veiligheidsmaatregelen zijn pittig, maar de deelnemers reageren begripvol, zegt Sietse Bakker, de uitvoerend producent van het festival. “Zeker artiesten begrijpen dat het een soort opoffering vraagt om straks op dat podium te mogen staan voor 180 miljoen kijkers. Je wilt gezond blijven en niet op de dag van de liveshow positief getest worden.”

Tot nu toe heeft alleen de Australische delegatie de reis naar Nederland afgezegd. Singer-songwriter Montaigne zal haar liedje op een beeldscherm ten gehore brengen.

Protocol van vijftig pagina's

Vorig jaar al is een Health & Safety Protocol opgesteld dat maar liefst vijftig pagina’s telt. “We hebben ervoor gekozen in een vroeg stadium de maatregelen te delen. Met de gedachte: laten we de bittere pil maar meteen met elkaar slikken, versoepelen kan altijd. Natuurlijk vinden mensen dat jammer, je bent in een andere stad, je hoopt toch ook iets van sfeer te proeven. Maar het zijn nu eenmaal gekke tijden.”

Bakker (36) is al sinds 2006 betrokken bij de organisatie van het Eurovisiesongfestival in diverse landen. Toen in 2019 Duncan Laurence won en het evenement na 44 jaar weer naar Nederland kwam, was hij de aangewezen persoon om het organisatieteam aan te voeren. Ook in een gewoon jaar een intimiderende klus, dit grootste televisie-evenement ter wereld. Maar het werd geen gewoon jaar. Eerst was er de afgelasting in 2020, nu is er de complexe organisatie in een land waar corona nog allesbehalve onder controle is en waar in de ziekenhuizen van Rotterdam de ic’s veel te vol liggen.

Bakker is opvallend rustig onder al deze druk, voelt zich ‘relaxed’. “Het klinkt gek, maar het gaat voorspoedig. Alles is keurig op tijd.”

Sietse Bakker, de organisator van het evenement in Nederland. Beeld ANP Kippa
Sietse Bakker, de organisator van het evenement in Nederland.Beeld ANP Kippa

De repetities zijn inmiddels in volle gang, met licht, geluid en camera’s komt het wel goed. Maar over het virus maakt hij zich wel zorgen en hij voelt ongemak bij het organiseren van zo’n feestelijk evenement. “Ik denk dat we allemaal hadden gehoopt en misschien ook wel verwacht dat we er beter voor zouden staan. Corona brengt steeds nieuwe verrassingen met mutaties en tegenvallende vaccinaties. Ik ben blij dat ik het Songfestival mag maken en niet voor de duivelse dilemma’s sta waar de politiek mee te maken heeft.”

Met de European Broadcasting Union, de organisatie die de scepter zwaait over het festival, heeft hij dagelijks contact over de situatie, hier en in alle deelnemende landen. “Het uitgangspunt is nul besmettingen, de komende weken wordt in Ahoy niet alleen voor de artiesten, maar voor alle betrokkenen de Safe Harbour gecreëerd. “We noemen het heel bewust geen bubbel, dat wekt de suggestie dat er nergens een gaatje in zit, en dat is nooit het geval.”

Bij Ahoy is een speciale teststraat ingericht voor alle mensen die betrokken zijn bij het festival. “Dat zijn er nu nog een paar honderd, maar de dagen rond de finale zullen er achter de schermen wel 1500 mensen rondlopen”, zegt Bakker. “Iedereen die hier werkt, wordt om de twee dagen getest. Een deel van die mensen verblijft in hotels, maar er zijn ook mensen die gewoon elke avond naar huis gaan – beveiligers, schoonmakers, vrijwilligers en journalisten. Daar hebben we een thuis-slapersprotocol voor.” Daarin wordt geadviseerd afstand te houden van huisgenoten. “En natuurlijk: als je klachten hebt, blijf dan vooral thuis.”

Duizenden tests

In Ahoy wordt sinds 6 april gewerkt aan de opbouw van het podium en alle faciliteiten. Er zijn al duizenden tests afgenomen. “Die 48 uurs-testcyclus werkt heel goed, dat zien we nu al. Dat heeft het virus tot nu toe buiten de deur weten te houden. Maar let’s not praise the day until it’s over.”

Ook al is iedereen in de Safe Harbour getest, alle coronaregels gelden er nog steeds: er staan 170 desinfectiezuilen, iedereen moet afstand houden en mondkapjes zijn verplicht.

“Wat je dus niet moet doen is zeggen: je wordt allemaal getest en daarna is het lang leve de lol, alsof corona niet bestaat. Het rekensommetje is volgens de experts: op elke duizend mensen in Ahoy heb je één persoon die vals negatief is, die dus wel besmettelijk zou kunnen zijn. Alle hygiënemaatregelen neem je om te voorkomen dat die ene persoon het virus toch overdraagt.”

Een team van Health and Safety hosts is getraind om op een vriendelijke manier die 1500 mensen in Ahoy bij de les te houden. Het zijn heel veel mensen op de vloer, erkent Bakker, maar een stuk minder dan bij eerdere edities van het Songfestival. Er is flink gesnoeid in het aantal accreditaties, bijvoorbeeld van journalisten. Normaal komen er zo’n 1500 op het evenement af, nu zijn ‘slechts’ vijfhonderd welkom. Ook de delegaties die de artiesten vergezellen zijn beperkt: maximaal twintig mensen per land, terwijl het er anders rustig veertig of meer kunnen zijn.

Wie zich niet aan de regels houdt, kan worden weggestuurd, zegt Bakker. Ja, ook een deelnemende artiest die stiekem toch de stad in gaat om een biertje te drinken of een jointje te roken. “Een protocol is zo goed als de mensen die het uitvoeren. Als mensen zich, ook na een goed gesprek, niet aan die maatregelen willen houden, dan kunnen ze in het meest extreme geval worden uitgesloten van deelname. Die middelen hebben we.”

Presentatoren Nikkie de Jager, Chantal Janzen, Jan Smit en Edsilia Rombley zijn begonnen met de repetities. Ze worden voortdurend getest op corona en mogen dus dichtbij elkaar staan op het podium. Beeld Brunopress
Presentatoren Nikkie de Jager, Chantal Janzen, Jan Smit en Edsilia Rombley zijn begonnen met de repetities. Ze worden voortdurend getest op corona en mogen dus dichtbij elkaar staan op het podium.Beeld Brunopress

Het was een grote wens van het Nederlandse organisatieteam om publiek bij de shows te hebben. Vorige week hakte het kabinet de knoop door: bij de drie repetities, de twee halve finales en de grote finale mogen iedere keer 3500 mensen in Ahoy op de tribunes zitten. Met de nadruk op zitten, het is niet de bedoeling dat er uitbundig gehost wordt. Als je loopt, moet je een mondkapje op. De kaartverkoop begint vandaag, fans die vorig jaar kaarten hadden gekocht, staan vooraan in de rij.

“Het publiek is een soort aparte bubbel, die houden we ver van de delegaties. Ze zitten op de tribunes van Ahoy. De vloer beneden, voor het immense podium, is ingericht als een ruime green room waar de artiesten kunnen wachten op uitslag. “Dat zijn allemaal stevige afstanden. Ahoy heeft vorig jaar een ventilatie-onderzoek laten doen. Ik heb me laten vertellen dat de zaal in 75 minuten de volledige inhoud kan vervangen met verse buitenlucht. Je hebt dus een continue stroming.”

Slag om de arm

Is er een kans dat er tóch geen publiek wordt toegelaten? Vrijdag waarschuwden de nabijgelegen ziekenhuizen Ikazia en Maasstad dat ze zich zorgen maken over de toestroom van al die mensen. Acute medische zorg kunnen ze niet garanderen omdat het personeel al overbelast is, lieten ze burgemeester Aboutaleb weten.

Bakker houdt nog altijd een kleine slag om de arm. “Het afgelopen jaar heeft ons geleerd dat dingen op het laatste moment nog kunnen veranderen. Het scenario zonder publiek laten we het liefst in de la liggen, maar het blijft voorhanden. Mocht het nou helemaal misgaan en het kabinet belt, dan maken we drie fantastische televisieshows zonder publiek.”

Op het podium hoeven de artiesten zich, volgens de Nederlandse richtlijnen, niet aan de coronamaatregelen te houden, zegt Bakker. “Dus alles wat op tv te zien is – de presentatoren, de dansers en de artiesten – die hoeven niet op anderhalve meter van elkaar te blijven.” Naast het podium, tijdens de eindeloze en zenuwslopende puntentelling, moet dat eigenlijk wel.

Maar lukt dat, als de spanning stijgt? In het protocol worden de delegaties opgeroepen manieren te verzinnen om hun enthousiasme op ‘alternatieve manieren’ te uiten – ‘met een dansje, een voetkus of een elleboogstoot’. Bakker lacht. “Als je toch dicht bij elkaar op het podium hebt staan zingen, is die knuffel achteraf wel erg verleidelijk.” Voor de overdracht van de bokaal is een speciale anderhalvemeter-ceremonie bedacht.

Op 18 en 20 mei zijn de halve finales van het Eurovisie Songfestival; op 22 mei vindt de finale plaats.

Lees ook:

Voor Rotterdam is het Songfestival meer dan het evenement: ‘We willen rendement voor de toekomst genereren’

Met nog dik dertig dagen te gaan kleurt Rotterdam steeds nadrukkelijker in de kleuren van Eurovisie. De stad zelf moet er nog jaren iets aan hebben, vindt de organisatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden