Review

Ook in tegenhanger 'Saving private Ryan' zit vals pathos

BERLIJN - Steven Spielberg blijft de man om wie het op het Berlijnse filmfestival 'Berlinale' draait. De Amerikaanse regisseur wordt overal als een vorst ontvangen en inmiddels is ook zijn documentaire-film 'The Last Days' in de Duitse hoofdstad in première gegaan. Spielberg is één van de drie producenten.

'The last days' spoort het verhaal op van vijf Hongaarse Joden die het slachtoffer werden van de nazi-terreur. Het is een film van de zogeheten Shoah-stichting, die de getuigenissen van duizenden overlevenden van de holocaust op video vastlegt.

Spielberg is in Berlijn echter ook vooral de regisseur van 'Saving private Ryan', de film over de landing van de geallieeerden in Normandië die deze week negen Oscar-nominaties kreeg. Juist gisteren ging op de Berlinale de tegenhanger in première: 'The Thin Red Line' van regisseur Terrence Malick, eveneens met een hele rij Oscar-nominaties (zeven) gelardeerd.

Een anti-oorlogsfilm is deze lange productie (170 minuten) al genoemd. Ook 'The Thin Red Line' gaat over een landing op een strand, maar dan op een eiland in de Stille Zuidzee dat de Amerikanen op de Japanners willen veroveren. De verschillen tussen de twee films zijn enorm. Wie 'Saving private Ryan' met z'n hevig oorlogsgeweld heeft gezien, zit bij 'The Thin Red Line' te wachten op het moment dat de Amerikaanse militairen, die het zo te zien in hun broek doen van angst, in hun landingsvaartuigen worden neergemaaid door de Japanners. Maar er gebeurt helemaal niets.

De confrontatie begint pas als de film al bijna een uur op streek is. Er wordt dan ook flink geschoten en gevochten, maar veel minder heftig dan in 'Saving private Ryan'. Daardoor is er meer ruimte om een verhaal neer te zetten. De personages komen ook veel beter uit de verf dan in de zwaar overschatte film van Steven Spielberg. Af en toe knap hinderlijk in de film van Malick zijn de stemmen op de achtergrond die vertellen over de zin van het leven in het algemeen, en die van een oorlog in het bijzonder. En er zit veel pathos in, vals pathos ook. Onder andere in de scène waarin een Amerikaan tijdens een weekje verlof een brief van z'n vrouw krijgt waarin deze hem vertelt dat ze wil scheiden omdat ze een ander heeft gevonden.

De vorige film van Terrence Malick ('Days of Heaven') dateert al weer van ruim twintig jaar geleden. Toen hing hij de lier aan de wilgen. Malick is inmiddels ook in Berlijn neergestreken. Gezien de aandacht in de Duitse pers moet hij het qua populariteit afleggen tegen Steven Spielberg. Maar misschien haalt hij eind maart, bij de toekenning van de Oscars in Los Angeles, zijn gram.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden