Opinie

Ook Formule 1-kostuums beschermen compromisloze Romeo en Julia niet tegen een gebroken hart.

Sander Hiskemuller

’Romeo and Juliet’ van Mauro Bigonzetti en Fabrizio Plessi door Compagnia Aterballetto. 14/11 en 15/11 Lucent Danstheater in Den Haag, aanvang 20.15 uur. Informatie: www.lucentdanstheater.nl of www.aterballetto.it.

De sensatie die je voelt als je in volle vaart door een windtunnel raast, de kilometerteller ver over het maximaal toegestane. Het bloed dat door je aderen suist, de adrenaline die met het nemen van dit levensgevaarlijke risico bezit van je neemt.

Deze dynamiek staat centraal in ’Romeo and Juliet’ van choreograaf Mauro Bigonzetti en videokunstenaar Fabrizio Plessi voor het Italiaanse balletgezelschap Aterballetto, de komende dagen te zien in het Lucent Danstheater in Den Haag. Een ’high energy’ en ’hightech’ ballet op de magistrale muziek van Prokovjev. Choreograaf Leonid Lavrovski baseerde er in 1940 de oerversie op, Aterballetto brengt nu een geslaagde hedendaagse interpretatie.

Een futuristische metropolis, waarin de dansers bewegen met ’Mad Max’-achtige schouderstukken, maliënkolders en hoofdkappen. Van twee kolossale windturbines met draaiende propellers gaat een continue dreiging uit.

Geen personages als Mercutio of Julia’s voedster, geen scheiding tussen de families Capoletti en Montecchi die in vete met elkaar leven; de narratieve handeling is teruggebracht tot de gevoelswereld van de twee geliefden. Alle dansers zijn Romeo’s, de danseressen vertolken allen Julia’s. Elk paar verbeeldt een emotioneel aspect dat het liefdeskoppel in de loop van de geschiedenis door zal maken.

Choreograaf Mauro Bigonzetti: „Dat onderstreept de universele zeggingskracht van dit eeuwenoude verhaal: liefde is de basis van het menselijk bestaan, de excellerende motor achter ons handelen.”

Mauro Bigonzetti was twaalf toen hij zijn professionele danscarrière met een rol in ’Romeo en Julia’ begon. „Het verhaal zit daarom verstrengeld in mijn DNA. Er bestaat geen verhaal dat vaker is verteld, maar er is dan ook geen geschiedenis die zulke universele emoties in één hogedrukpan tot kookpunt weet te brengen. Shakespeare’s Romeo en Julia zijn archetypen voor de liefde en het laveren tussen hoop en vertwijfeling, leven en dood. Het zijn jonge mensen die het leven compromisloos tegemoet treden. Ze blijven pal staan voor waar ze in geloven, de liefde voor elkaar, tegen alle tradities en maatschappelijke mores in.”

Een helm is een terugkerend attribuut in Bigonzetti’s ’Romeo and Juliet’. Er wordt vervaarlijk met één voet op gebalanceerd, als opstap voor een verheven arabesque of als projectiel dat in alle richtingen bewegingsvaart genereert.

„Het leven bestaat uit het nemen van risico’s”, zegt Bigonzetti. „En Romeo en Julia nemen hoge risico’s. Als metafoor daarvoor is in deze versie alles gelieerd aan snelheid, in zowel beweging als vormgeving. Zo zijn de kostuums geïnspireerd op de zestiende eeuw, de tijd waarin het oorspronkelijke verhaal zich afspeelt, maar vervaardigd van een materiaal dat ze ook bij Formule 1-races gebruiken.”

„Dit geeft de ultieme protectie van het lichaam, maar wat beschermt je tegen de schade die je oploopt in de liefde, het breken van je hart?”

Prokovjev’s compositie bestaat uit verschillende leidmotieven voor de verschillende personages en de voortgang van het verhaal. Bigonzetti’s ’Romeo and Juliet’ begint met de muziek die oorspronkelijk is bestemd voor de sterfscène. Op gekantelde ’grafstenen’ bewegen de ’Romeo’s en Julia’s’ in een verstild maar spannend spel van gedwongen afstand en het door hen zo gewenste contact. Bigonzetti: „Een prelude tot het noodlot, een verwijzing naar het onherroepelijke einde. Ik zie de dood van Romeo en Julia niet als iets tragisch. Ze kozen voor een groots en meeslepend leven en waren bereid de consequenties daarvan te aanvaarden.”

Fabrizio Plessi gaf dat einde schitterend vorm met een video-installatie van bruisend water, als waterval tussen de windturbines geprojecteerd. Met de reinigende, louterende werking van het water bereiken Romeo en Julia elkaar ten slotte, in de liefde standvastiger dan ooit, ook al is het in de dood.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden