Ook de zielepijn van de dj komt langs op het Amsterdam Dance Event

Avicii in het Ziggo Dome in 2014. Beeld ANP Kippa

Naast uitzinnige feesten, heeft het Amsterdam Dance Event dit jaar ook het geestelijk welzijn van de dj op het programma staan.

Ferry Corsten had het er net nog over, in de wandelgangen van het Amsterdam Dance Event (ADE). Het burnout-vraagstuk. De dood van de jonge Zweede dj Avicii, afgelopen april, heeft duidelijk iets in gang gezet, merkt hij op. “Wat voor mij werkt is dat ik een familie thuis heb. Dat is voor mij een rem. Dat ik het even rustig aan kan doen. Dat is goed voor hen, maar ook goed voor mij.”

De Nederlandse dj Corsten, een wereldster, sprak op het conferentiedeel van ADE over hoe een druk dj-bestaan valt te combineren met een gezinsleven. Even daarvoor was er een paneldiscussie over mentaal welzijn. Stress, werkdruk, depressie: er wordt veel over gepraat dit jaar op het grootste festival voor elektronische muziek ter wereld.

Amsterdam verwacht tot en met zondag tegen de 400.000 bezoekers, het conferentiedeel trekt zo’n 7000 muziekprofessionals.

Achtbaangevoel

Op de openingsdag van het Amsterdam Dance Event werd bekend dat de vijf best verdienende dj’s ter wereld ieder gemiddeld een half miljoen euro per week verdienen. Martin Garrix presenteerde op de opening een kleurrijk fotoboek gevuld met spetterende foto’s van zijn geweldige leven – vol speedboten, privéjets en zwembaden bovenop wolkenkrabbers.

Maar dat geld en roem lang niet altijd gelukkig maken bewees de dood van Avicii eerder dit jaar. Diens zelfmoord schokte de dancewereld. Vorige maand kondigde de Brabantse wereldster Hardwell aan te stoppen vanwege het voortdurende ‘achtbaangevoel’ dat hij de afgelopen jaren maar niet kwijtraakte.

De loden last van de roem is niet nieuw: zie Kurt Cobain en Amy Winehouse. Met dat verschil dat de dj’s van nu in een 24-uurseconomie opereren. Artiesten draaien soms op vijf feesten op drie continenten in één weekend.

Wat ook gebeurt is dat producers tot sterren worden gebombardeerd, zegt de Britse Clare Scivier, die jarenlang als artists & repertoire-manager werkte in de dance-industrie en nu als gedragstherapeut artiesten begeleidt. “Alleen zijn die producers – zoals Avicii - heus niet altijd de extravagante types die kunnen omgaan met de spotlights waar ze in worden gepusht.” 

Jack Daniels

Scivier heeft genoeg jonge artiesten gezien die naar drugs en drank grijpen omdat ze anders niet het zelfvertrouwen hebben om het podium op te gaan. “Ze zijn ontzettend bang dat het publiek erachter komt dat ze niet goed genoeg zijn.”

Nog iets wat het dj-leven anders maakt dan het rocksterrenbestaan van twintig jaar terug: sociale media. Tegenwoordig is het ondenkbaar om niet via Instagram in contact te staan met je fanbase, maar dat zorgt er ook voor dat die sterren geen moment rust of privacy meer hebben.

“En de muziekindustrie is gewoonweg geen gezonde industrie”, zegt Scivier. “Want er wordt veel gefeest, gedronken en gebruikt tijdens het werk. Er zijn artiesten die het normaal vinden dat ze worden opgehaald van het vliegveld met limousines vol Jack Daniels, coke en prostituees.”

Maar er is een kentering,  zien de panelleden op ADE. Die begint hier: door erover te praten. Door je een kwetsbare huisvader te tonen, zoals Ferry Corsten. “De mensen die echt een duurzame carrière nastreven, gedragen zich als atleten”, zegt Scivier. “Want als je blijft feesten, eindigt het snel. En niet zo prettig.”

Lees ook:

Overleden mega-dj Avicii was open over de tol van zijn roem

De jong overleden megaster Avicii was niet alleen muzikaal invloedrijk. Ook zijn openheid over zijn mentale problemen vond weerklank in de dancewereld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden