Review

Ook bij Ernst blijft Escher een grappenmaker

Er is weinig kunst die zo'n uiteenlopend publiek trekt als het werk van Maurits Escher. Op de expositie in de Kunsthal te Rotterdam overheersen duidelijk twee groepen. Het ene soort publiek, grijsgekuifd en duidelijk goed op de hoogte met het oeuvre, is al behoorlijk op leeftijd. Voor hen is Escher (die van 1898 tot 1972 leefde) hun tijdgenoot. De andere bezoekers zijn daarentegen jong; Escher trekt in Rotterdam honderden scholieren. Afgaande op de vele beschikbaar gestelde computers die met eenvoudige programmaatjes bespeeld kunnen worden, is er te voren rekening gehouden met het jeugdig bezoek.

CEES STRAUS

Dat blijkt ook uit een nieuwe uitgave van Waanders die zich geheel richt op de jongste generatie kunstkijkers. Bruno Ernst, die M. C. Escher nog heeft gekend, legt het werk van de door hem zeer bewonderde kunstenaar in heldere termen uit. Hij vermijdt handig allerlei ingewikkelde termen, slaagt er zelfs in om het thema waarmee Escher zich zo onderscheidde van zijn collega's niet eens te noemen. De 'regelmatige vlakvulling' bestaat gewoon niet in het boekje.

Ernst legt zich overigens wel veel beperkingen op. Hij vertelt veel over het 'hoe' in het werk van Escher, maar vermijdt angstvallig het 'waarom'. e zou op zijn minst mogen verwachten dat hij uitlegt welke plaats zo'n bijzondere kunstenaar in de kunstgeschiedenis innam. Maar voor Ernst is Escher een op zichzelf staande figuur wiens werk plotseling uit de lucht komt vallen. Hoe het komt dat een waterrad door een waterval eeuwig in beweging wordt gehouden, dat verklaart Ernst duidelijk. Maar waarom Escher tot deze voorstelling kwam, dat lees je nergens. Zo blijft hij toch een beetje de grappenmaker die het grote publiek altijd in hem heeft gezien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden