Ik heb een droom

Ontwerper Hester van Eeghen: Je dromen leren je op een andere manier naar jezelf te luisteren

Hester van Eeghen Beeld Jörgen Caris

“De meeste dromen ontstaan bij mij in het ochtenduur. Ze kunnen over van alles gaan: over een tante die 108 is geworden, over vrienden met relatieperikelen of over zorgen die ik zelf heb. 

Vaak ook gaan ze over technische problemen die zich voordoen als ik bijvoorbeeld een tas of schoenen ontwerp. Een ontwerp is een kruisbestuiving tussen mijn fantasie en de expertise van de producent die mijn tekening moet ‘vertalen’ en uitvoeren. Niet altijd is het meteen goed en dan gebeurt het weleens dat ik er ook in mijn dromen heel praktisch mee bezig ben. Ik zie: dit stuk leer moet ik naar achteren duwen, dat onderdeel moet eigenlijk van ander materiaal. Ik observeer in alle rust. In het gewone leven zit veel meer tempo, de droom zorgt voor verstilling, je beleeft de tijd anders. Het mooie vind ik dat je op een andere manier naar jezelf luistert. Je kunt de droom naast je neerleggen of er iets mee doen. Ik vind zo soms de oplossing voor een vraag waar ik overdag niet uitkom.

Inmiddels zit ik dertig jaar in het vak. Ik ben begonnen met tassen die ik had genaaid van restjes leer die ik per ons had gekocht. Wonderlijke draagobjecten, maar op de Koninginnemarkt waren ze snel verkocht. Dat stimuleerde mij om door te gaan. Ik hield van dingen maken met naald en draad. Mijn grootmoeder maakte ook van alles, van frivolité tot ajour, ze kende alle steken. Van haar kreeg ik mooie schaartjes, mijn moeder gaf me haar Singer naaimachine met een leernaald. Al mijn proefmodellen vanaf het eerste uur zwerven door m’n huis en atelier. Ik vind het nu grappig om te zien dat het handschrift vrij gauw was gezet. Kwalitatief ben ik veel beter geworden, maar de beeldtaal en kleurrijkheid zijn niet veranderd. Zoals iemand zei die mij altijd heeft gevolgd: het blijven allemaal Hester-tassen.

Zoeken naar een verrassing

Mijn eenmanszaak is uitgegroeid tot een bedrijf met achttien medewerkers, Italiaanse bedrijven produceren mijn ontwerpen. Vijf procent van de tijd blijft over om te schetsen en prototypes te maken, dat vind ik heerlijk. Ik zoek daarbij altijd naar verrassing, een vrolijk aspect. In pop-upvormgever David Carter trof ik een geestverwant: wat ik met leer doe, doet hij met papier in zijn uitvouw-boeken. Voor mijn 30-jarig jubileum hebben we daarom samen een pop-upboek gemaakt over mijn werk van de laatste tien jaar. Heel leuk om me in zo’n nieuwe discipline te bekwamen. Ik heb veel energie en altijd zin om iets te maken, sommigen zijn op mijn leeftijd al aan het afbouwen, dat is voor mij helemaal geen optie.

Ontwerpen is een passie die ik kan combineren met mijn liefde voor Italië, voor vormgeving, kleur, kwaliteit, verwondering. Een leven zonder dit werk kan ik me niet voorstellen.”

Hester van Eeghen (1958) ontwerpt 30 jaar onder meer tassen, schoenen en portefeuilles. Haar jubileum viert ze met het boek ‘One Thousand and One Handbags’ en de expositie ‘De tas als theater’ in Tassenmuseum Hendrikje (Amsterdam), t/m 25/2.

In de interviewrubriek ‘Ik heb een droom’ vraagt Trouw mensen waar ze over dromen, overdag of ‘s nachts. Lees alle eerdere afleveringen hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden