Recensie Theater

Ontroering blijft uit in ‘Wie is bang’, de tekst is wel erg hermetisch

Scene uit ‘Wie is Bang’, een relatiedrama. Beeld Lex de Meester

THEATER
Theaterproductiehuis Zeelandia & NTGent
‘Wie is bang’
★★★☆☆ 

Een ouder echtpaar, dat continu met elkaar bekvecht. Met een jonger stel als ongewild publiek en deelnemer. Het is laat op de avond, de drank vloeit, de confrontaties zijn meedogenloos. Tot de reinigende werking – de catharsis – van de uitputting.

Albee’s meesterwerk ‘Wie is er bang voor Virginia Woolf?’ is een eeuwige inspiratiebron voor veel toneelschrijvers (Lars Norén, Ger Thijs). Tom Lanoye heeft er wel heel opzichtig zijn tanden in gezet door zelfs voor vrijwel dezelfde titel (en opbouw) te kiezen.

Bijzonder locatietheater

Iemand, die Shakespeare’s koningsdrama’s in het magistrale epos ‘Ten oorlog’ kon hertalen, mag zich ook aan Albee wagen. Door ‘Wie is bang’ in een acteursmilieu te plaatsen, grijpt Lanoye de kans om zijn onstuimige taal producerende pen in hem bekende inkt te dopen. Het verklaart tevens waarom Zeeland Nazomerfestival, geroemd om zijn bijzondere locatietheater, hiervoor de Middelburgse Stadsschouwburg als locatie heeft gekozen.

De grap is dat het stuk speelt tussen de coulissen en na afloop van (het nooit bij name genoemde) ‘Wie is er bang voor Virginia Woolf?’. “Een totaal afgelebberd klotestuk”, vindt het echtpaar, uitgezakt en moe na de tigste opvoering in hun carrière. Een subsidie dwingt hen door te gaan mits een nieuw jong stel tegenspelers van buitenlandse komaf is. En gekleurd.

Veganisme, en dan ook nog het klimaat

Dat tweetal komt nu kennismaken. Aldus wordt het toch al hectische relatiedrama gevuld met thema’s als racisme, generatiekloof, culturele diversiteit. En technische vaardigheden en belang van repertoire. En seksisme. En een (bijna) #MeToo-scène. En veganisme. En ergens nog het klimaat. Oef!

Lanoye is onovertroffen in het produceren van spetterend snerende oneliners. Hij krijgt de zaal moeiteloos mee in even rauwe als geestige gedachtesprongen. En de huidige tijdgeest heeft hij wel degelijk te pakken, maar het is te veel. Het gaat ten koste van de karakters. Die hebben lucht nodig.

Kille mededeling

Els Dottermans en Han Kerckhoffs spelen met verve, maar de tekst is te vol en hermetisch voor onderhuidse gevoelens. Dat hun personages toch zo veel van elkaar houden, komt hier als kille mededeling uit de lucht vallen, net als die over het ongeboren (geaborteerde) kind.

Ontroering blijft uit, mede te wijten aan de regie. Koen De Sutter heeft het wel bij Lanoye’s taal passende, maar vaak onverstaanbare geratel van Dottermans onvoldoende afgeremd en zoekt visuele beweging meer in hinderlijk onnutte toneelhandelingen dan in mimiek. Met flink schrappen en inkorten zou ‘Wie is bang’ meer dan een vrolijk stemmende pastiche kunnen worden.

Tot en met 21-12-2019. Info: www.theaterzeelandia.nl / www.ntgent.be

Lees ook:

In ‘Wie is bang’ is ruziemaken de laatste manier van de liefde bedrijven

Een eeuwig ruziënd ouder acteursechtpaar, dat tot in lengte van dagen veroordeeld is om dat ene stuk over een ruziënd ouder echtpaar te spelen: Han Kerckhoffs en echtgenote Els Dottermans laten elkaar in het toneelstuk ‘Wie is bang’ alle hoeken van de kamer zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden