Review

ONS ERFDEEL

Ons Erfdeel bestaat al vierenveertig jaar en is een steeds onmisbaarder tijdschrift geworden voor wie op de hoogte wil raken van wat er zich in de Nederlandse en Vlaamse cultuur afspeelt.

T. van Deel

Het noemt zich 'Algemeen-Nederlands tweemaandelijks cultureel tijdschrift'. Het nieuwste nummer vestigt de aandacht op een in Nederland nog veel te weinig bekende Vlaamse dichter, Roland Jooris. Hij schrijft een beeldende, verbaal buitengewoon karige poëzie. Zijn nieuwste bundel heet 'Gekras' en Paul Demets omschrijft zijn gedichten als 'gekras tegen het verdwijnen', wat mij een goede karakteristiek lijkt. Jooris heeft veel geschreven over het werk van zijn vriend, de schilder Roger Raveel, die nu een museum heeft gekregen in Machelen-aan-de-Leie. Over de bijzondere architectuur -een schepping van Stéphane Beel- van dat Roger Raveel-museum gaat een beschouwing van Olaf Winkler, die ook de verbindingen nagaat die het gebouw heeft met Raveels werk. De dichter Ed Leeflang schrijft in dit nummer een enthousiasmerende bijdrage over de kinderboekenschrijver/illustrator Wim Hofman, een hoogst originele geest, die onlangs dertig gedichten van Jacques Prévert heeft vertaald en geïllustreerd. ,,Préverts naturel, diens afkeer van oorlog en hoogdravende principes, maar ook zijn tederheid, zijn toegankelijk surrealisme en zijn talent voor absurdistisch woordspel, dat alles strookt wonderwel met Hofmans eigen schrijverschap.' Joke Linders bespreekt in een uitvoerige beschouwing het leven en werk van Joke van Leeuwen, net als Hofman een dubbeltalent. A.L. Sotemann vestigt in zijn reeks essays over 'Dichters die nog maar namen lijken' de aandacht op het inderdaad volstrekt vergeten dichtwerk van Marnix Gijsen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden