Filmrecensie Only You

‘Only You’ is een prachtig, modern liefdesverhaal in het Schotse Glasgow

Na een one-night stand op Oudejaarsavond worden Jake (Josh O'Connor) en Elena (Laia Costa) al snel stapelverliefd op elkaar.

Only You
Regie: Harry Wootliff.
Met Laia Costa en Josh O'Connor. 
★★★★☆

Hoeveel liefdesfilms zijn er niet gemaakt? Hoeveel romantische buitelingen hebben we niet voorbij zien komen?Toch zorgt de Britse debutante Harry Wootliff met ‘Only You’ voor een heerlijke verrassing. Het is een liefdesfilm die zich verre houdt van de reguliere romantische komedie maar, lekker dwars, toch begint met een typische romcom-ontmoeting: Elena en Jake houden diep in de nacht dezelfde taxi aan en besluiten het ritje te delen.

Het is meteen vlam in de pan. Dat zie je en dat voel je. Vanaf de eerste seconde vonkt het tussen de twee jonge hoofdrolspelers. Het gaat om de Spaanse Laia Costa en de Engelse Josh O’Connor die recentelijk de blits maakten in twee andere liefdesfilms. Costa was het springerige meisje dat een absurde Berlijnse nacht beleefde in ‘Victoria’. O’Connor maakte indruk als de boerenzoon die de jongensliefde ontdekte in ‘God’s Own Country’.

Het is een meesterzet om de twee natuurtalenten samen te brengen voor een prachtig, modern liefdesverhaal in het Schotse Glasgow.

Zelftwijfel

Het gaat om een relatie die al snel op de proef wordt gesteld door vruchtbaarheidsproblemen. De geliefden rollen in een IVF-procedure waarin ze elkaar langzaam beginnen te verliezen, hollend van eiceloogst naar zaadafgifte, van embyro-overdracht naar echo en weer een negatieve zwangerschapstest. De vraag die zich opdringt is of de liefde sterk genoeg is om dit allemaal zonder kleerscheuren te doorstaan.

Voorop staat daarbij niet het IVF-verhaal, maar wat alle strubbelingen met de relatie doen. Hoe gaan de geliefden om met de druk?

Bij Elena slaat de zelftwijfel toe. Ze begint Jake weg te duwen. Als kijker ben je met pijn in het hart getuige van de eerste irritaties en ruzies, en van het meesterlijke spel van aantrekken en afstoten dat daaruit voortvloeit. Wootliff legt de liefdesrelatie onder een microscoop, waarbij ze heel subtiel de dynamiek blootlegt, geholpen door een van de mooiste Engelse liefdesliedjes: Elvis Costello’s ‘I Want You’.

De kwetsbaarheid, die beiden voelen, kan verspringen. De sterkste kan het volgende moment de zwakste zijn, en omgekeerd. Heel mooi ook om te zien dat gevoelens en gedachten niet in steen gehouwen zijn, maar in beweging blijven. Vastgeroeste ideeën over wat een familie is, komen zo aan het wankelen. In het bewustzijn daarover liggen nieuwe mogelijkheden verscholen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden