Swipen & klikkenKelli van der Waals

Online yoga: de lat ligt hoog bij de YouTube-perfectionisten

Sinds gisteren zijn sportscholen en yogastudio’s weer open. Het markeert het einde van een momentum voor de online zelfverbeteringsbeweging. Vooral YouTube-yoga ­beleefde een uitzonderlijke periode.

Iedereen zat immers vast in zijn huis en moest houvast vinden in de dagen die plots vloeibaar waren geworden, grip krijgen op de chaos en de angst. Zo werd het een trend om ’s ochtends direct je bed op te maken en om binnen de begrenzing van het eigen huishouden aan de slag te gaan met het eigen lijf. Als dat in optimale toestand werd gebracht, kon het misschien wel een beetje virus hebben. Wie voor yoga kiest, leert bovendien behoorlijk ademhalen. Goed voor de longen en ook nog eens stressverlagend. Dat laatste, luidt alom de boodschap, komt het immuunsysteem ten goede.

Net als veel yogascholen bood die van mij online lessen aan. Maar evenveel betalen voor een les via een onzekere Zoom-verbinding in een hoekje van de huiskamer, met op de achtergrond het gillende kroost, dat werkte niet. Zonder de fijne afzondering van de studio koos ik dan maar voor gratis online sessies op een tijd die mij uitkwam.

Gezond en energiek leven

Mijn nieuwe yogajuf werd de Canadese Ally Maz. In opdracht van het luxe yogabroekenmerk Lululemon geeft zij in 20 of 45 minuten een practice die goed aansluit op wat ik gewend ben. Er gaan geen advertenties aan vooraf, want met elke houding die ze aanneemt, showt ze hoe goed Lululemon zou kunnen of moeten staan en wat is nu betere reclame?

Ally is de belichaming van een gezond en energiek leven gebaseerd op goede core stability (‘rompstabiliteit’ door sterke spieren in de buik, rug en billen). Een in lycra gehuld lijf waar alle virale ellende zo vanaf glijdt.

Als haar les is afgelopen – namasté – suggereert YouTube meer filmpjes, waaruit blijkt dat het nog veel strakker kan. Mannen met steroïderijke borstspieren tonen hoe je jezelf de perfecte handstand aanleert (en tegelijk hoe goed ze dat zelf kunnen). Voor Alo, ook een yogamerk, doet de zeer afgetrainde Briohny Smyth alsof het helemaal niet moeilijk is om met je hielen je billen te raken terwijl je ondersteboven op je handen staat.

De lat ligt hoog daar bij de YouTube-perfectionisten, en wie ze vaak bekijkt, zou zomaar kunnen geloven dat je de implosie van de samenleving alleen met keiharde buikspieren te boven kunt komen.

Voor ieder lijf wat wils

Gelukkig is er ook nog Adriene Mishler en haar toegankelijke YouTube-kanaal ‘Yoga With Adriene’. Haar instructiefilmpjes bieden voor ieder lijf wat wils, zitten vol koddige grapjes en maakten haar tot de onbetwiste online yoga-koningin. Sommige ervan zijn al meer dan 30 miljoen keer bekeken. Ze laat daarmee Ally en Briohny met hun luttele 1 of 2 miljoen ver achter zich.

In de afgelopen maanden was haar You­Tubekanaal een toevluchtsoord voor thuiszitters over de hele wereld, met ‘Yoga voor zelf-isolatie’, ‘Yoga voor sociale afstand’, ‘Yoga voor quarantaine’ en ‘Yoga voor noodtoestand’.

Ze verdriedubbelde in deze periode haar dagelijkse kijkersaantallen en kreeg berichten vanuit de hele wereld – onder anderen van een Noord-Italiaanse dokter. Als de dagen vloeibaar zijn geworden, willen we zelfverbetering, maar ook een rots in de branding.

Kelli van der Waals bespreekt wekelijks opvallende trends en discussies in online media. Ze publiceert dit najaar een boek over het online leven van tieners.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden