Kookles

Online koken met sterrenchefs: ‘Met een pan en een vuurtje kom je al een heel eind’

Tv-opnames voor een Cheflix-masterclass van chef-kok Soenil Bahadoer in zijn eigen keuken in Nuenen. Beeld Maikel Samuels
Tv-opnames voor een Cheflix-masterclass van chef-kok Soenil Bahadoer in zijn eigen keuken in Nuenen.Beeld Maikel Samuels

Een schilderijtje op je bord, gemaakt in je eigen keuken onder begeleiding van een sterrenchef. De nieuwe culinaire streamingdienst Cheflix blijkt een voltreffer.

Het kán ook met spinazie. Maar voor de lekkerste bara gebruik je tayerblad, vertelt topkok Soenil Bahadoer. Die Surinaamse groente is “meer boterig en verfijnder van smaak”. Hoe spel je dat, tayerblad, wil de journalist weten. Een zuchtje ontsnapt de chef: “Bloemkool ken je zeker wel?”

Wie zijn smaakpalet én culinaire vaardigheden wil uitbreiden, kan binnenkort met Bahadoer meekoken via een online masterclass. Daarin onthult hij de geheimen van de bara, een soort hartige donut. “Maar ik maak ook een mooi gerecht met blauwe kreeft, afgelakt met mangochutney, en appel-currysaus. Een designers dish.”

Het leuke is: ook de thuiskok kan nu zo’n schilderijtje op zijn bord maken. Dankzij Cheflix, een nieuwe streamingdienst met kookvideo’s van Nederlandse chefs met minimaal één Michelinster. “Ik ga voor de video geen ingewikkelde geleitjes maken waar twaalf koks aan te pas komen, zoals in mijn restaurant De Lindehof”, vertelt Bahadoer (twee sterren). “Ik doe lekker home cooking, mooi puur, zoals ik het van mijn moeder heb geleerd. Met een pan en een vuurtje kom je al een eind.”

Maximaal 50 euro

Online kooklessen van de beste koks van Nederland, toegankelijk voor elke thuiskok. Gerechten van gewone ingrediënten, verkrijgbaar in de supermarkt, voor maximaal 50 euro per masterclass. Dus geen ganzenlever met kaviaar, wel zalmmoot met venkel. En bereid in een min of meer gewone keuken – al heeft de gemiddelde topkok wel een héél glanzend schone, opgeruimde designkeuken thuis.

Dit idee ontstond in een gesprek tussen topkok Jacob Jan Boerma (drie Michelinsterren) en ondernemer Jeroen van den Brink. De laatste bedacht de gouden naam en lanceerde Cheflix vlak voor kerst. “Ik dacht: hopelijk hebben we binnen een jaar duizend abonnees.”

De thuiskok was extra actief in 2020

Bananenbrood en gnocchi: die gerechten waren vorig jaar onder thuiskoks het populairst, als je afgaat op de Google-trends. Maar ook de vraag naar recepten voor de barbecue, spitskool, koekjes, appeltaart, airfryer en vegan gerechten groeide enorm in 2020. In totaal googelden Nederlanders 22 procent vaker op recepten dan in 2019. Of ook de belangstelling voor YouTube-kookvideo’s in Nederland groeide, is niet bekend, wel aannemelijk. In Groot-Brittannië werden bakvideo’s vorig jaar 250 procent meer bekeken dan in 2019. De Duitsers gingen in 2020 massaal zuurdesembrood bakken, met hulp van YouTube (stijging van 260 procent).

Zes weken later zit Cheflix al op het tienvoudige, vertelt Van den Brink, die ook de motor is achter de Restaurantweek, een evenement dat door corona is lamgelegd. “We hebben de eerste vijf masterclasses binnen een week geschoten en online gezet, zonder plan, ik had niet eens een bv. Maar het is ontploft, het blijkt een voltreffer.”

Dus is zijn team het concept in allerijl aan het professionaliseren. Voor de masterclasses van Bahadoer zijn bijvoorbeeld een scriptschrijver en een regisseur ingehuurd, “om ook het verhaal van de chef beter over te brengen. En om ons te blijven onderscheiden van de gratis kookfilmpjes op YouTube. We hebben gemerkt dat veel mensen onze video’s bekijken zonder zelf mee te koken; dan gaan ze lekker cheflixen.”

Excursies naar de supermarkt, uit verveling

Kijken naar koks of zelf kokkerellen: het was al een tijd populair, maar corona gaf de hype wereldwijd een extra boost. Zo werd een instructievideo voor beginnende thuiskoks van de Britse chef Gordon Ramsay sinds maart meer dan een miljoen keer bekeken. In Nederland werd in 2020 veel vaker op recepten gegoogeld dan in 2019.

Chef-kok Jacob Jan Boerma snapt die nieuwe collectieve hobby wel. “Koken is een stukje tijd doden, koken is plezier, koken is gevoel. Het voegt iets positiefs toe in een tijd waarin we de muren op ons af zien komen.” Toen hij zelf ineens thuis zat tijdens de eerste lockdown, maakte hij uit verveling excursies naar de supermarkt. “Daar was ik in de twintig jaar daarvoor nauwelijks geweest. Het verraste me dat het aanbod zo groot is.”

En dus liet hij zich voor zijn eigen Cheflix-masterclasses door datzelfde alledaagse aanbod inspireren. Witlof, hazelnoten, roquefort, verse koriander, sesamzaad: het is in de (betere) supermarkt gewoon te krijgen. Uit de schappen pakte hij, verrassend genoeg, ook zure matten. “Dat is mijn guilty pleasure. Ik hou van zuren, die geven diepgang aan gerechten. Ik dacht: hoe vet is het om de intensiteit van die zure matten gewoon in een toetje te stoppen?”

Vooraf snijdt hij ze keurig netjes en vingervlug – hoe hij dát voor elkaar krijgt, onthult de video helaas niet.

De masterclasses van Soenil Bahadoer staan vanaf 14 februari op www.cheflix.nl

Lees ook:

De zuurdesemtrend heeft ook duistere kanten

Het leek zo onschuldig, dat broodbakken. Op Instagram althans, waar het vele leed dat schuilgaat achter een opgepoetste buitenkant wel vaker vakkundig buiten beeld gehouden wordt. Sinds de wereld in lockdown zit, is het aantal plaatjes van zelfgebakken broden, met name zuurdesembroden, daar geëxplodeerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden