Prinses Christina Concours

Online concours draait om de virtuositeit, maar dit jaar ook om de camera

Christiaan Blom heeft leren spelen met de camera op zich gericht.

 Beeld Majanka Fotografie
Christiaan Blom heeft leren spelen met de camera op zich gericht.Beeld Majanka Fotografie

Virtuoos viool spelen, of blokfluit of marimba. Dat is nog steeds vereiste nummer één. Maar de finalisten van het coronaproof Prinses Christina Concours leerden dit jaar ook spelen voor de camera.

Een camera zweeft langzaam door de zaal, terwijl een puberjongen knap de bastuba bespeelt. Oceaanblauw licht golft over een wit decor op het ritme van de barokmuziek. In de zaal zit één persoon op een stoeltje, maar de kijker thuis is het echte publiek van deze strak geregisseerde videoclip.

Niels Lukkesen heet de 16-jarige bastubaspeler. Hij is een van de zeventien finalisten van het Prinses Christina Concours (PCC), een eerbiedwaardige talentenjacht voor jonge klassieke musici. Deze 53ste editie heeft dankzij corona wel een nieuwe jas: de optredens vinden niet plaats voor een zaal vol trotse familie en vrienden, maar voor twee hightech-filmcamera's en een streng kijkende jury.

“Het is lastig voor de jongeren, zo zonder live publiek”, zegt operazangeres en juryvoorzitter Francis van Broekhuizen. “Maar wat wel heel leuk is aan deze setting, is dat ze leren hoe je zo goed mogelijk performt voor de camera.”

Van deftig concert naar acteren en lichtplannen maken

Ook vorig jaar vond de finale online plaats, maar die was houtje-touwtje geïmproviseerd, vlak na het uitbreken van de pandemie. Deze keer pakte de organisator het professioneel aan: de kinderen en jongeren leerden spelen voor de camera en lichtplannen bedenken.

Sommige finalisten blijken geboren acteurs. “Zoals Christiaan Blom, een blokfluitistje van twaalf, oh daar was ik helemaal weg van. Hij snapte dat je ook moet kijken naar de mensen achter de camera, heel bijzonder op die leeftijd”, aldus Van Broekhuizen.

Ook nieuw is de Prinses Christina Concours Academy, waar de prijswinnaars nog verder zullen worden klaargestoomd voor de moderne muziekwereld. Met workshops over bijvoorbeeld media-optredens, ondernemerschap, of marketing op sociale media.

Het is een frisse wind waar ook Van Broekhuizen graag aan bijdraagt. “Als je klassieke muziek levend wil houden, moet je in de wereld staan. Ik ben niet alleen die duffige klassieke musicus, ik praat ook in gekke tv-programma's enthousiast over opera. Ik vorm graag een brug tussen gewone mensen en zo'n superchic concours. Het heilige mag er wel een beetje vanaf.”

Ook de jongeren zelf blijken het volledig digitale concours te zien zitten. “We kregen gelijk 400 aanmeldingen, het maximale dat we aankonden”, vertelt PCC-directeur Alexander Buskermolen.

En hoe het met het niveau van de aanmeldingen was gesteld, na een jaar muziekles op afstand? “Nog hoger dan normaal”, zegt de directeur. “Daar durf ik m’n hand voor in het vuur te steken. Ik denk dat het komt doordat jongeren meer tijd hebben gehad om te studeren. Veel binnen, minder afleiding – en muziek is een uitlaatklep omdat ze het sociaal gezien moeilijk hadden.”

Vrijdagavond wordt de laatste finaleronde van het concours uitgezonden op christinaconcours.nl, waar ook eerdere uitzendingen kunnen worden teruggekeken. Zaterdag maakt prinses Margriet de winnaars bekend.

null Beeld MajankaFotografie
Beeld MajankaFotografie

Christiaan Blom (12): ‘Die camera is wel heel cool’.

Of hij bewust voor de kijker thuis speelde? “De camera hing aan touwtjes en draaide om het hele podium, dat was wel heel cool. Maar ik wilde me vooral in de muziek inleven, dus ik was niet de hele tijd in die bewegende camera aan het kijken.” Voor de finale van het concours koos de jonge blokfluitist drie werken. Een vrolijke van Stravinsky, een moeilijke van Vivaldi – “Die wilde ik al jaren spelen, en nu was ik eindelijk goed genoeg” – en een werk van de Nederlandse componist Louis Andriessen. Optreden voor een vrijwel lege zaal was even wennen. “Maar Francis van Broekhuizen van de jury was heel aardig en grappig. Dat heeft zeker geholpen.”

null Beeld Majanka Fotografie
Beeld Majanka Fotografie

Michelle Kumara (13): ‘Ik speel gewoon met mijn ogen dicht’

“Ik speel gewoon met m’n ogen dicht, en stel me voor dat er publiek voor me zit, in plaats van alleen een camera”, zegt de Haagse violiste Michelle Kumara. In de finale van vanavond speelt ze één rustig en één snel stuk – “heel verschillend, zodat ik kan laten zien wat ik kan.” Zonder publiek spelen vond ze wat minder spannend dan een gewoon optreden. “Maar het hielp dat mensen er thuis naar gaan kijken. En tijdens de opnames was er ook een crew aanwezig, en de jury op het balkon, en mijn ouders in de zaal.”

Lees ook:

‘Prinses zijn was een handicap’

Prinses Christina stond vanwege haar teruggetrokken bestaan te boek als de ‘onbekende’ prinses. Met eigenzinnige optredens kwam ze, op haar zangcarrière na ongewild, toch in de schijnwerpers.

Een goede violist moet niet alleen kunnen strijken, maar ook gelukkig zijn

Janine Jansen, Rosanne Philippens, Noa Wildschut: zowat alle Nederlandse violisten van naam kregen les van Coosje Wijzenbeek, die in maart overleed. Ze hield van ambitie, maar ze wilde geen torenhoge verwachtingen op kinderen projecteren

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden