FilmrecensieOn the Rocks

‘On the rocks’ had snediger gekund, maar Bill Murray maakt veel goed

Regisseur Sofia Coppola (L) in gesprek met de hoofdrolspelers van ‘On the Rocks’, Laura en Felix, gespeeld door Rashida Jones en Bill Murray.

On the Rocks
Regie: Sofia Coppola
Met Rashida Jones, Bill Murray, Marlon Wayans
★★★

Een vrouw met relatietwijfels gaat aan de zwier met een oudere, droogkomische man die niet alleen voor vrolijkheid zorgt, maar ook de kijk op haar bestaan een beetje kantelt. Klinkt bekend? Regisseur Sofia Coppola maakt met ‘On the Rocks’ een drama dat veel overeenkomsten heeft met haar doorbraakfilm ‘Lost in Translation’.

Het goede nieuws: Bill Murray, de gangmaker in die eerdere film, is terug. De 70-jarige acteur speelt de laconieke vader van een vrouw die zich zorgen maakt over haar huwelijk. Worstelt Laura (Rashida Jones) als schrijver en drukbezette moeder in hun luxe appartement in SoHo met een writer’s block, haar man (Marlon Wayans) oogt afwezig, is op zakenreis of aan het overwerken. Dat kan niet goed zijn, vindt vader Felix. Hij kan het weten, als man.

Felix, met kunsthandel rijk geworden, laat zich door een privéchauffeur rondrijden door de sprookjesachtig lege straten van Manhattan. Alle tijd om op de achterbank zijn dochter schrik aan te jagen met afgekloven filosofietjes over mannen, seks en monogamie: allemaal terug te voeren op evolutie. Zo’n soort man. In iedere bar waar het tweetal neerstrijkt windt Felix de serveerster om zijn vinger. Ook in het Russisch.

De top tien met hoogtepunten uit Murray’s oeuvre

Moeilijk om naast zo iemand op te groeien. En misschien is dat wat ze herkent in de thuissituatie: naast haar energieke man voelt Laura zich onzichtbaar. Zo kleedt en beweegt ze zich ook. Rashida Jones, die in series als ‘Parks and Recreation’ en ‘#Black­AF’ juist welbespraakte personages speelt, heeft in stilte mooie momenten.

Het betekent wel dat haar tegenspeler veel aandacht opeist. Dat is voor de uitgestreken Murray noch voor de film een probleem. In geestige momenten deinst de senior-playboy er niet voor terug om met zijn dochter in een kleurige Alfa Romeo, crackertjes kaviaar en goede champagne bij de hand, de privédetective uit te hangen. Of om een paar strenge agenten zo plat te charmeren dat ze best zijn krakende auto willen aanduwen – een scène die rechtstreeks naar de top tien met hoogtepunten uit Murray’s oeuvre kan. Gaat het de vader om het avontuur in nachtelijk New York, of is dit zijn manier om iets recht te zetten?

Coppola is opgegroeid in de Hollywoodse jetset onder de schaduwrijke vleugels van vader en ‘The Godfather’-regisseur Francis. Hoeveel autobiografische elementen zij in haar scenario heeft verwerkt, valt moeilijk te zeggen. Maar ironisch is het wel dat haar hoofdpersonage de minst snedige is in wat een zedenkomedie of een comedy of errors had kunnen zijn.

Met omwegen, zelfs via Mexico, mag Laura uiteindelijk haar verloren kunst om te fluiten hervinden, zij is degene die liefst zo snel mogelijk aanstuurt op een onbevredigend braaf einde.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop, vanaf 23 oktober te zien op Apple TV+

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden