BoekrecensieJeugdboek

Of de ik-verteller van ‘De Godden broers’ een jongen of een meisje is, laat Meg Rosoff in het midden

Is de verteller een jongen of meisje? Dat laat deze zinderende zomerroman helemaal in het midden.

Bas Maliepaard

Het is een fascinerende leeservaring: de ik-verteller van De Godden broers blijft de hele roman door naam- en geslachtsloos. Toen Meg Rosoff aan het verhaal begon, kon ze niet besluiten of ze over een jongen of meisje zou schrijven, maar gaandeweg merkte ze dat het niet nodig was te kiezen.

Dat maakt de tienerhoofdpersoon overigens niet uitgesproken non-binair, Rosoff laat het volledig open en dat geeft het boek een verrassend universele dimensie. Als lezer kun je zelf verzinnen hoe de verteller eruitziet en hoe je diens verliefdheid interpreteert - als hetero of queer – terwijl de aard van het verhaal er niet wezenlijk door verandert.

Die ambiguïteit is in een film moeilijk te realiseren, maar tijdens het lezen zie je de zonovergoten Call Me By Your Name-achtige filmhuisverfilming meteen voor je.

Broeierige zomer

Op een zelfverzekerde, humorvolle en soms scherpe toon doet de ‘ik’ verslag van een broeierige zomer, die traditioneel met de familie in een vakantiehuis aan de kust wordt doorgebracht. Zus Tam brengt haar tijd door met pony’s borstelen, zus Mattie ‘beeldt zich in dat haar leven één grote Instagrampost is’, broer Alex speurt naar beestjes, de volwassenen zeilen, zwemmen en bereiden een bruiloft voor.

Die gemoedelijke sfeer verandert als de broers Kit (19) en Hugo (17) hun intrede doen. Kit is ‘een soort gouden Grieks standbeeld van een jongeling’, die als een magneet alle blikken naar zich toetrekt. ‘Ik wed dat het niks dan tieten en tongen wordt deze zomer. Walgelijk’, schampert Alex, die de bui al ziet hangen.

Spel van aantrekken en afstoten

Hij zit er niet ver naast, al is het spel van aantrekken en afstoten dat ontstaat geraffineerder en schadelijker dan hij zich voorstelt. Mooie Mattie valt als een blok voor Kit en die gaat daar gretig op in. ‘Met zijn tweeën leken ze een reclame voor dure sportkleding’, constateert de verteller niet zonder enige jaloezie, want ook diens hart slaat op hol in Kits aanwezigheid. Haast ongemerkt krijgt Kit de familie steeds meer in zijn manipulatieve greep.

In haar aanstekelijke, intelligente proza, vol inzichten en fraaie zinnen, bouwt Rosoff de spanning langzaam op tot de bom barst en de jongeren hun onschuld verliezen. Of zoals de ik-verteller van dit zinderende coming-of-ageboek het formuleert: ‘Als ik aan die zomer terugdenk is het altijd met een gevoel dat ik iets teers en vergankelijks ben kwijtgeraakt.’

Meg Rosoff
De Godden broers
Vert. Jenny de Jonge. Luitingh-Sijthoff, 168 blz. € 19,99