Opinie

Oeboe danst de patatdans in hardloopvoorstelling

GRONINGEN - Onder het motto anarchie, energie & amusement geeft het Noord Nederlands Toneel (NNT) theatermakers voor de derde keer de gelegenheid een in alle opzichten korte-termijn-voorstelling te maken: korte voorbereiding, korte repetitie-, korte speeltijd.

Om er geen gewone hardloopwedstrijd van te maken bouwde artistiek leider Koos Terpstra een hindernis in: het moest een actuele voorstelling worden op basis van een klassieker. Bij het begrip anarchie kom je al snel uit bij 'Ubu roi' van Alfred Jarry (1873-1907) en een Shakespeare ligt bij het uitgangspunt zonder meer voor de hand. 'MF-revisited' is de overkoepelende titel van het project met deze maand de producties 'OEBOE' onder regie van Lotte van den Berg en 'As you like it-revisited', geregisseerd door Waldemar Torenstra.

Is Jarry's 'Ubu' -over het volgevreten manneke dat, eenmaal koning, een smerige tiran blijkt- al een dolle parodie op Shakespeare's koningsdrama's en vooral 'King Lear', de regisseuse heeft alle satirische malligheid in de frituurpan gestopt. Het publiek zit aan lange tafels met een kartonnetje patat voor de neus, terwijl Baas Oeboe met zijn rondgeborste travestievrouw de patatdans danst, de macht grijpt, het volk zoet houdt met friet en cola, en iedereen vermoordt. Maar gedoden staan ook zo weer op: ,,Ik doe weer mee'', en anderen krijgen de zoutstrooier over zich heen: ,,Jij bent een beetje flauw''. En zo ontaardt 'OEBOE' in een kinderspel met koddige verkleedpartijen en vereigentijdste kreten als: ,,Ik ga eens fijn dat proetpoldertje van jou uit model slaan.'' Hilarisch, maar verontrustend? Daarin Jules de Corte's prachtige levenslied 'Ik zou weleens willen weten' verwerken is een vondst als een vlag op een modderschuit.

Samen met baas Terpstra himself heeft Waldemar Torenstra 'As you like it' verhaspeld tot een man-vrouw-strijdje in de Groninger Discotheek The Palace. Het publiek moet onaangenaamheden over de andere sekse ophoesten als aanzet voor jaloerse lovestories van een drietal paren. Hoe die jaloezie zich omzet in een happy end zijn niet meer dan wat losse confettisnippers op de dansvloer. Het publiek mag meedansen op muziek van dj Loeki: betrokkenheid, weetjewel. Als ten slotte de mannen hun geliefde moeten beloven minstens een keer per week een driegangenmenu te koken en hen elke dag een orgasme te bezorgen, haak ik af.

Er zit een essentiële, inhoudelijke denkfout in dit hindernistheater. Als een theatermaker zelf met een klassieker aankomt, zal diens beweegreden vanzelf een link hebben met deze tijd. En dan maakt het geen zier uit of het in (museaal) kostuum of in eigentijdse kledij wordt gespeeld. De verplichting om van een klassieker een actuele voorstelling te maken is de omgekeerde wereld en leidt tot gekunstelde verbasteringen. Tot gebakken lucht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden