Vera kijkt naar haar datingapp in de documentaire ‘Veemarkt’ van PowNed.

tv-column

Nu snap ik waarom millennials geen echte liefde kunnen vinden

Eindelijk weer eens een programma van PowNed gezien, en het viel me niet tegen. De documentaire ‘Veemarkt’ gaf een smeuïg en triest inkijkje in hoe millennials via datingapps de liefdesmarkt betreden. 

Hoe gemakkelijk de liefde ook te vinden lijkt met een ‘swipe’ naar rechts op de mobiel, de echte ontmoeting van mens tot mens zit er vaak niet tussen. En dan blijkt daten inderdaad een veemarkt – hoe afschuwelijk die titel ook klinkt.

Overigens ben ik altijd benieuwd of PowNed waarmaakt wat de omroep zo hard roept. Kom op dan, denk ik altijd, laat eens zien hoe jullie Hilversum opschudden.

De laatste tijd weet die rebelse omroep vaker te verrassen. Rutger Castricum gaf met ‘Marokko op 1’ een uniek inkijkje in de Marokkaans-Nederlandse huiskamers toen Marokko wel, en Nederland niet meedeed aan het WK Voetbal 2018. En het moderne feminisme-portret ‘Meer voor vrouwen’ (2018) zat weliswaar vol clichés, maar de hoofdvraag was relevant. Waar staan wij ontwikkelde, leuke vrouwen nu; is feminisme ‘wijvengezeik’ of valt er nog steeds iets te strijden? Het zou ergens toch jammer zijn als PowNed over twee jaar moet verdwijnen door een gebrek aan leden. De politiek kijkt nog naar dat ledencriterium, want een moderne omroep zit minstens zo goed op internet als op tv en daar geldt gewoon het aantal views.

Zo werd ‘Veemarkt’ sinds vrijdag 17 mei als zesdelige webserie uitgezonden op PowNed.tv en NPO3.nl (zeer matig bekeken, dat wel). Maandag kwam het geheel als documentaire op tv. Hoe luchtig gefilmd ook met twee vlogcamera’s, de film shockeerde me toch. En niet door het rijke seksleven van de Tinder-gebruikers. Het was schrijnend hoe al die dates als los zand aan elkaar hangen.

Kloppende eierstokken

Nu snap ik waarom die millennials zoals Vera en haar gezellige vriendengroep maar geen echte liefde kunnen vinden. Ze reizen de wereld over en hebben een wervelend online leven, maar echte belangstelling voor de ander ontbreekt. Vera heeft drie dates en komt aanzetten met: een gekke Braziliaan met liefdesverdriet, een New Yorker die net als zijn vrienden een meisje probeert te scoren die dag, en een ander zuidelijk type dat haar verleidt tot zoenen, maar haar vervolgens stalkt. Nu moet ze wel privé met hem afspreken hoor. Anders had hij die avond ook voor drie anderen kunnen kiezen.

Wanneer komt ze gewoon eens met een Tom of Pieter aanzetten, zo’n jongen die ze kan plaatsen en die ze lekker vindt ruiken? Bij die schijnbaar verwende millennials (20-30 jaar) lijkt de wereld via één swipe-beweging aan hun voeten te liggen, maar ze blijken juist beperkt geraakt in hun vaardigheden om iemand zelf aan te spreken. Zien Vera’s vriendinnen een leuke jongen, dan kijken ze ’s avonds op de app Happn in de hoop hem daar tegen te komen en een eerste contact te leggen.

Via haar eigen ervaringen, haar vriendengroep en een paar experts, schetst Vera een beeld van mensen die kloppende eierstokken krijgen terwijl ze er maar niet in slagen voorbij die fysieke eerste ontmoeting te komen. Online zijn ze brutaal, in het echte leven soms bang om zich er vol in te gooien. Om verdrietig van te worden. 

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier. 

Lees ook:

We vonden elkaar op Pepper: het (on)gemak van online daten

Twintiger Charlot Verlouw wilde een leuke relatie. Geen eindeloos gehannes in het café met de kans op afwijzing. Gewoon meteen resultaat. En dus zocht en vond ze hem via een datingsite. Waarom dan toch die lichte gêne om dat te vertellen?

Casual seks? Tinder is vooral tijdverdrijf

Liefdesapps kennen valkuilen, maar kunnen ook tot iets moois leiden. Elisabeth Timmermans deed er onderzoek naar en ervoer het zelf. Op Valentijnsdag ontzenuwt ze drie mythes. ‘Het grootste voordeel van daten via Tinder? Dat je buiten je eigen vijver kunt vissen.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden