RecensieMusical

Nostalgisch ‘Haal het doek maar op’ wordt niet oubollig

De cast van 'Haal het doek maar op' is sterk.Beeld Roy Beusker

Musical
De Graaf & Cornelissen
Haal het doek maar op - van Appelscha tot Zierikzee
★★★☆☆ (3)

Wanneer je ruim veertig jaren zestig- en zeventigliedjes aan elkaar rijgt in een musical over schnabbelende artiesten uit diezelfde periode, riskeer je een oubollige voorstelling. Gelukkig zijn schrijver Dick van den Heuvel en regisseur Paul van Ewijk niet in die valkuil getrapt. In ‘Haal het doek maar op’ zien we een groepje fictieve artiesten (met ieder wat kenmerken van bekende namen) terugblikken wanneer ze elkaar op een begrafenis weer tegenkomen. De personages uit het heden en het verleden blijken soms gewoon met elkaar te kunnen praten, wat tot leuke bespiegelende dialogen leidt.

De voorstelling is vrij anekdotisch, met losse optreed- en achter-de-schermen-flarden van toen, en gesprekken tussen twee inmiddels ouder geworden artiesten – Mariska van Kolck en Tony Neef – nu. Er is nauwelijks plot, maar langzamerhand leer je wel de personages beter kennen en voel je de thema’s vergankelijkheid, ouder worden en wel of niet met de tijd mee kunnen, verdiepen. En ondertussen zie je hoe de live schnabbel-acts het verliezen van het nieuwe medium televisie.

Blij-truttige pasjes en gebaren

Dat het niet ouderwets wordt, komt ook door het hoge tempo, het frisse zwartwitdecor van Eric van der Palen en de strakke, kleurrijke kostuums van Arno Bremers. Natuurlijk zien we wel de blij-truttige pasjes en gebaren die bij de oude liedjes horen. Maar de personages komen daar zelf ook tegen in opstand en vergelijken het met bijvoorbeeld Elvis – waarna ze ‘Kom van dat dak af’ zingen. 

Toch blijft er respect voor de kracht van de keurige liedjes. Terecht, blijkt, want zeker bij het zestigpluspubliek, bij wie de nostalgische songs nog diep in het geheugen verankerd zitten, schieten de liedjes recht in het hart. ‘Sophietje’, ‘Spiegelbeeld’, ‘Laat me alleen’, ‘Brandend zand’, ‘Dans je de hele nacht met mij’, ‘Pierrot’ – regelmatig neuriet of zingt het publiek mee, ondanks het gebrek aan live muziek. De tape voldoet.

De cast is sterk. Van Kolck speelt Lonneke, een Willeke Alberti-achtig personage. Het is genieten van haar warme melancholische stem, maar ook van haar komische talent in de ‘Duifies’- act. Ook Neef, die als conferencier Rolf niet met nieuwigheid kan dealen, zingt warm. Net als de vier jonge spelers waarbij vooral Julia Berendse opvalt met haar diepe geluid in Anneke Grönloh’s songs. Samen brengen ze een pretentieloze voorstelling met een warm hart op de juiste plaats.

Tournee t/m 26 april 2020. Meer info: degraafencornelissen.nl

Lees ook:

Hoe het musicalgenre emancipeerde

Is musical plat en plastic, een herhaling van zetten? Welnee, musical is een van de meest complete theatervormen en als kunstvorm onderschat. Makers, kenners en beleidsmakers over de emancipatie van een genre.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden