null Beeld
Beeld

BoekrecensieEssay

Nooteboom treft in Japan een gesloten wereld ‘die ook zonder jou bestaat’

Cees Nooteboom reist met zijn vrouw, fotografe Simone Sassen, naar het Japanse klooster Kozan-ji.

Jann Ruyters

Een landschap dat troost, via de aandachtige blik van de schrijver althans, dat biedt Cees Nootebooms door Koppernik fraai uitgegeven essay over zijn reis naar de Japanse tempel Kozan-ji. Nooteboom en zijn vrouw fotografe Simone Sassen, wier foto’s de tekst illustreren, bezochten de tempel in 2005. Ze wandelen erheen, in de heuvels bij Kyoto, en treffen ‘een tuin, een compositie van kleuren en vormen, iets van een vijver’ zo stil als ze niet eerder zagen; een gesloten wereld die duidelijk maakt ‘dat hij ook zonder jou bestaat’ en ‘dat hij oneindig oud is’.

In de tempel treft Nooteboom de allereerste Japanse animaties, de oerbron van de manga, vier rolprenten van 11 meter lang en 30 centimeter hoog. Beeldverhalen met kikkers, hazen, muizen en konijnen die boogschieten, badderen, Boeddha aanbidden. De dollende dieren vormen een contrast met de gewijde ernst in de tempel en met de dertiende eeuwse prent van de Boeddhistische monnik Myoe, die in hurkzit in een boom zit en ‘die niet terugkijkt’. Een van de rolprenten is in het boekje opgenomen.

Een treffende symbolisering van de tegenstellingen van het Japan dat Nooteboom leerde kennen: het bezielde landschap, de eerbied van Japanners voor ieders persoonlijke ruimte, naast liederlijkheid en vulgariteit.

null Beeld

Cees Nooteboom
Over het Japanse klooster Kozan-ji en de beroemde dierentekeningen
Koppernik; 88 blz. € 19,50.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden