Review

Nog eenmaal passie uit Ahoy'

Nog eenmaal wordt het Rotterdamse sportpaleis Ahoy' deze maand omgetoverd in een operahuis. Op de gigantische speelvloer zal een decor verrijzen waarin zich Verdi's 'Il trovatore' kan afspelen. Met deze opera komt na tien jaar een einde aan Opera in Ahoy'.

Peter van der Lint

De organisatoren kampen structureel met financiële tekorten en gaan hun heil zoeken in het buitenland waar -in tegenstelling tot Rotterdam- wel voldoende liefhebbers zijn om de sportstadions te vullen. Volgens goed gebruik van Opera in Ahoy' werd al in oktober, tijdens een concertante uitvoering in het Concertgebouw, een opname van 'Il trovatore' gemaakt. De dubbel-cd is nu verkrijgbaar en bevestigt de juichende kritieken die na afloop van de concertante uitvoering in de kranten verschenen. Dirigent Ed Spanjaard blijkt een waar gevoel voor de muzikale stormwinden van Verdi te hebben. Keer op keer voert hij de spanning met feilloos gevoel op, daarbij uitstekend gevolgd door het Nederlands Balletorkest en het zeer goed presterende Opera in Ahoy'-koor. Net als in het Concertgebouw maakt de Italiaanse Elisabetta Fiorillo de meeste indruk als Azucena; haar grote monoloog in de tweede akte en haar confrontatie met graaf Luna in de derde zijn regelrechte hoogtepunten. Mooie prestaties ook van Olga Romanko (Leonora) en tenor Ignacio Encinas (Manrico) heeft zijn hoge noten in elk geval op een rijtje. Gaat dat zien op 16, 18, 19 en 20 januari.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden