RecensieFeast
Nieuwsgierige film over gruwelijke Groninger hiv-zaak
Feast
Regie: Tim Leyendekker
Met Eelco Smits, Kuno Bakker, Koen van Kaam
★★★★
Een gruwelijke zaak: hoe maak je daar een nieuwsgierige film over? Tim Leyendekker doet het met Feast, waarin hij met open blik en geduld stilstaat bij de Groninger hiv-zaak. In 2008 werden drie mannen veroordeeld voor het bewust injecteren van gedrogeerde mensen met hiv-besmet bloed tijdens seksfeestjes.
In zijn eerste lange film cirkelt Leyendekker, met co-scenarist Gerardjan Rijnders, voorzichtig om dit verbijsterende gegeven heen en dwingt je als kijker weg te blijven van te makkelijk oordelen.
In een serie scènes die enorm uiteenlopen in sfeer en opzet, creëert hij verschillende lichtinvallen op een duistere kant van de menselijke psyche. Drie mannen, tikje landerig, filosoferen in een ruime woonkamer over de liefde. Ze halen er Plato bij. Even later blijken ze te worden geobserveerd door forensisch psychologen – gespeeld door dezelfde, uitstekende, acteurs. Een schitterend verwarrende overgang in een film die geen moment conventioneel wordt.
In een droog, lang aangehouden shot stalt een politiemedewerkster de objecten uit die op de plaats delict zijn aangetroffen: badjas, dildo, twee kilo xtc, steelpan, gasmasker, zakje Japanse mix. We horen een interview met een van de mannen, zien extreme close-ups van menselijke lichamen. En Leyendekker maakt een uitstapje naar een Duitse microbiologe met een heel eigen kijk op virussen. Als kijker tuimel je onzeker, maar gefascineerd mee in een wonderlijke wereld.
Ertussendoor weeft de maker stille beelden van mannen die bewusteloos alleen zijn achtergelaten, in een park, op een strandje. In die beelden lijkt wel degelijk verontwaardiging te zitten.
Feast is een van de film in de Tigercompetitie. Te zien via iffr.com van woensdag 3 februari 21.15 uur tot zaterdag 6 februari 21.15 uur.
Lees ook:
Aangrijpende reconstructie van de hel van Srebrenica
Vijfentwintig jaar na de genocide in Srebrenica heeft de Bosnische regisseuse Jasmila Žbanić de moed opgevat om de complexe historische gebeurtenissen te verfilmen. In ‘Quo Vadis, Aida?’ doet ze op meesterlijke wijze verslag van de hel.
Openingsfilm Riders of Justice is heerlijke zwarte komedie
Deense steracteur Mads Mikkelsen speelt beroepsmilitair Markus, die zijn vrouw verliest bij een ongeluk en door een drietal maatschappelijke drop-outs wordt meegesleurd in complottheorieën. Wat als het ongeluk geen toeval was, maar een aanslag?