Review

Nieuwe engelen

Wie smulde er eind jaren zeventig niet van 'Charlie's angels', de blitse tv-serie waarin drie bloedmooie vrouwelijke detectives figureerden. Onverschrokken openden 'the angels' (Farrah Fawcett, Kate Jackson en Jaclyn Smith) de boevenjacht, om elke aflevering weer undercover te gaan en in verrukkelijke vermommingen de show te stelen, de ene keer als bevallige cocktail-serveersters, de andere keer als stoere autocoureurs. Farrah Fawcett werd met haar lange wapperende haren zelfs een idool. Ook lang nadat topmodel Cheryl Ladd haar rol in de serie had overgenomen, bleef ze de ultieme engel.

En natuurlijk wordt er in de speelfilm 'Charlie's angels' met een knipoog gerefereerd aan dat in slow motion wapperende haar. Het zijn de kenmerkende kitsch-kwaliteiten van de serie die in de film nog eens lekker vet onder de aandacht worden gebracht. De speelfilm, waarin Cameron Diaz, Drew Barrymore en de Chinese 'Ally McBeal'-actrice Lucy Liu als de nieuwe engelen speuren naar een ontvoerde computer-expert, bedient zich van zelfbewuste campy humor die niettemin doodslaat in het fantasieloze James-Bond-achtige verhaaltje dat heel hip goochelt met Chinese martial-arts-technieken.

Hadden de oorspronkelijke engelen nog iets uit te staan met de vrouwelijke seksuele bevrijding, de nieuwe engelen bewijzen vooral dat girl power louter gestoeld is op imago. De pruiken zitten perfect.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden