Review

Nieuw Wereldtijdschrift

Het Nieuw Wereldtijdschrift, dat in juni onverwachts een wedergeboorte beleefde, maakt ook met het tweede nummer een uitstekende indruk. De inhoud is gevarieerd, zoals het hoort bij een tijdschrift dat zich afficheert als “meer dan een literair tijdschrift.

Een leesblad met oog voor maatschappelijke onderwerpen en cultuur in de brede zin.'' Vandaar dat Amoz Oz er een essay in kan schrijven over de 'gehavende droom' die Israël heet. En vandaar dat een hoofdstuk uit de memoires van Gabriel García Márquez, 'Leven om te vertellen', er een plaats in kan vinden. Ook columns over de Belgische politieke situatie, over beeldende kunst, architectuur en foto's zijn vaste elementen. De poëzie is van Eva Gerlach: zes subtiele gedichten. 'Naar Torcello' heet het intrigerende verhaal (in een verhaal) dat Huub Beurskens schreef. Kristien Hemmerechts interviewde Jan Hoet, de gedreven kunstpaus die dit jaar de poëziezomer in Watou mocht dirigeren. Een van de aardigste bijdragen vond ik het stuk van Mark Schaevers, 'De strijd tussen de schrijver en het interview'. Het is een dossier waarin de moeilijkheden worden opgesomd die schrijvers maken wanneer zij een microfoon krijgen toegestoken. Het schrijversinterview, een populaire onderneming, is een vorm van verkooptechniek geworden, waar lang niet alle schrijvers zich gelukkig bij voelen. Tot slot: bij mijn NWT was de film 'Karakter', op video, inbegrepen. Een kostbaar geschenk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden