Review

Nieuw talent poldert zich in de schijnwerper

Op een klein podium, weggestopt in het Rotterdamse Ahoy vond zaterdag de Dutch Jazz Competition plaats, hét platform voor jazztalent in Nederland. De winnaar krijgt op North Sea Jazz 2009 een eigen podium. De competitie wordt tweejaarlijks georganiseerd door fondsen en talentenjagers: zij willen een pad uitzetten met kansen en mogelijkheden. Daarna moeten de musici het zelf doen. Van de tien deelnemende bands in de voorrondes waren er op het North Sea Jazz nog vier over.

Jules Deelder draait in de pauze plaatjes. Terwijl de jazzgoeroe Chaka Khan in de stiltes door de muren heenzingt, is de spanning in het competitiezaaltje om te snijden. Er hangt veel vanaf voor de finalisten: bij de hoofdprijs hoort verder een geldbedrag voor het maken van een cd-opname, een tournee door Nederland en deelname aan de European Jazz Competition.

’Ha...hallo?’, begint de Vlaamse gitarist Koenraad Ecker hakkelend. Hij kijkt even achterom naar zijn drummer, die oogt als het beste jongetje van de klas en die verlegen maar trefzeker zijn ritmische kunsten begint te vertonen. De jazz die volgt is aandoenlijk, subtiel en veelbelovend in het genre.

Het Anne Guus Teerhuis Trio neemt het publiek mee naar onbekend terrein in de flamenco blues. ’Deze zaal is een verademing, merkt een bezoeker op. Trompettist Ryan Carniaux, die eerder op de avond speelde is het daarmee eens: ’Ik speel liever hier dan op het grote podium. Veel intiemer.’

’Meest natuurlijk, vrij, organisch en overtuigend’ vond de jury het Srdjan Ivanovic Blazin’ Quartet. De leden, afkomstig uit Bosnië, Roemenië, Zweden en Bulgarije, hebben allen in Amsterdam gestudeerd, en maakten Deelders uitspraak waar: ’Binnen de grenzen zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten’. Geen doorgecomponeerde stukken maar moed en verbeeldingskracht die over de lijnen heen kleurden.

Twee jaar geleden won de Duitse pianist Franz von Chossy de hoofdprijs. Voor hem is het daarna ’heel snel gegaan’. Een contract met een grote platenmaatschappij, een tournee, en dit jaar een optreden op eigen podium met verbluffend mooie composities.

Op de vraag of hij zelf opnieuw naar de Dutch Jazz Competition zou komen dit jaar, reageerde hij bevestigend. Over het algemeen is de Nederlandse Jazz volgens Von Chossy óf te mainstream en traditioneel, óf te vrij. Degenen die daar precies middenin zitten, die maken het. Zoals Tineke Postma bijvoorbeeld”, aldus Von Chossy. Polderen dus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden