Recensie

Niet eerder gaf een Nederlandse rapper solo een optreden in de Ziggo Dome, Lil’ Kleine deed het

Lil Kleine met als gast Frenna treedt op in de Ziggo Dome, met zijn soloshow Het Concert. Beeld ANP

HIPHOP
Lil’ Kleine
‘Het Concert’
11 mei 2019, Ziggo Dome, Amsterdam
★★★☆☆

‘Dit vindt hij zó kut', lacht Lil' Kleine besmuikt. Vijftienduizend paar ogen zijn gericht op pa Kleine, die het optreden vanaf de tribune gadeslaat. Op half tempo rapt zijn zoon een couplet uit 'Miljonair', de hit met producer Jack $hirak: 'Soms krijg ik even geen lucht / In de gekte om me heen geef je rust.' Wanneer het nummer is afgelopen: 'Als je na het optreden met mijn pa op de foto wil; dat vindt hij echt vervelend. Dus doe maar.’

Voor veel Nederlanders was een aflevering van Ali B Op Volle Toeren de eerste kennismaking met Lil' Kleine. Het muziekprogramma koppelde jonge rappers aan gevestigde namen uit de Nederlandse muziekwereld. Kleine ging op bezoek bij Danny de Munk. Dat was geen toeval. Ali B zag in hem een eigentijdse Ciske de Rat. Een branieschopper met het hart op de juiste plek. Als Kleine zes jaar later ten overstaan van een uitverkochte Ziggo Dome een ode aan zijn vader brengt, is hij dat nog steeds.

Wat de rapper er ook van zou bakken, 11 mei 2019 gaat hoe dan ook de boeken in als een mijlpaal voor Nederlandse hiphop. Niet eerder gaf een rapper uit ons land solo een optreden in de Ziggo Dome - anno 2019 de heilige graal voor muzikanten die Paradiso zijn ontgroeid. Laat staan twee keer op een dag.

Spektakel

De vorige livehorde nam Lil' Kleine tweeënhalf jaar geleden. Het was een rommelige en lange avond in Ziggo's broertje HMH, vol gastoptredens en pauze-dj's. Dit keer verkiest hij - naar eigen zeggen geïnspireerd door Drake - kwaliteit boven kwantiteit. Hij belooft een spektakel en dat krijgen we. Vuurwerk, gouden confetti-buien, opkomst en aftocht via een kubus die uit het plafond komt. Wie regelmatig grote concerten bezoekt zal er niet steil van achteroverslaan, maar je kunt het moeilijk half werk noemen. Met name het jongste deel van het publiek - het begint rond een jaar of acht - kijkt zijn ogen uit. Ouders-chauffeurs genieten ondertussen van de sterke liveband. Het gros van de bezoekers is trouwens 'gewoon' zestien-plus. Het is een misvatting dat Lil' Kleine alleen op de basisschool populair is.

Het eerste half uur draagt Kleine de show in zijn eentje. Dat is geen gegeven. Rappers maken graag samen nummers, niet in de laatste plaats omdat dat volgens de logica van de algoritmes van de verschillende streamingdiensten de kans op een hit danig vergroot. Live is dat problematisch, omdat je in je uppie plots met een tas vol halffabricaten staat. Op een fiets zonder stuur win je de Giro niet. Shows van deze omvang liggen maanden van tevoren vast en het is daarom meestal best mogelijk om je collega's op te trommelen, maar te veel korte gastoptredens geven een onrustig beeld. Lil' Kleine doet het dus alleen. Door zijn hits aaneen te rijgen en het tempo ongenadig hoog te houden, worden Boef, Sevn Alias en SBMG niet gemist.

De gasten die wel mochten komen, krijgen - behalve een peperduur polshorloge - een volwaardige bijrol. Frenna grijpt de kans om te tonen dat hij zelf klaar is voor zalen van deze omvang. Met zijn bewerkingen van hits van Abel en Bløf slecht hij definitief de grens tussen hiphop en nederpop. Het voelt daarna niet eens onlogisch dat Xander de Buisonjé aanschuift om samen met Kleine twee André Hazes-covers te zingen. Tot voor kort was zoiets ondenkbaar bij een hiphopshow. Vanavond zijn de duetten, ondanks een hoog karaoke-gehalte (Kleine rapt beter dan hij zingt) eerder hartverwarmend dan grotesk.

Minder geslaagd is Lil' Kleines keuze om met zijn eigen stem op de band mee te rappen. Niemand in het publiek lijkt er aanstoot aan te nemen, maar in het boekje van de ouderwetse muziekrecensent geldt dat als een doodzonde. Wanneer de rapper tijdens het technisch lastige 'Kleine Jongen' zichzelf niet bij kan benen, is dat ronduit gênant.

Plezier

Hoofdgast van de avond is uiteraard Ronnie Flex, de rapper met wie Lil' Kleine doorbraakhit 'Drank & Drugs' maakte. Met het hart en met plezier, blikt Flex terug, waarmee hij de avond terloops uitstekend samenvat. De ophefzin 'alle tieners zeggen ja tegen mdma' doet al lang geen stof meer opwaaien. Kinderen en hun ouders brullen hem even hard mee. Net als die zin uit de wat knullige opvolger '1, 2, 3', trouwens. 'Alle tieners zeggen nee tegen drugs met een c'.

Een verschil met zijn voorbeeld Drake is dat een concert in de Ziggo Dome voor de Canadese rapper een avond als zovelen is. Voor Lil' Kleine is deze avond iets waar hij jaren van gedroomd heeft. Wie erbij was, maakte automatisch onderdeel uit van die droom. Het is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht. Wanneer Lil' Kleine verdwijnt in de kubus waar hij twee uur eerder uit tevoorschijn kwam, heerst een euforische stemming. Alsof een Nederlandse sportploeg de finale van een belangrijk toernooi heeft behaald. Een walk-over was het misschien niet, maar de overwinning is zeker niet gestolen.

Lees ook:

Waarom ‘The Voice’ dit seizoen echt leuk is

TV-recensent Maaike Bos verbaasde zichzelf erover dat ze The Voice best leuk vond. Hoe het kwam? Door het nieuwe jurylid Lil’Kleine. 

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden