Streamingwars

Netflix daagt Disney uit in de strijd om de jonge kijker

Fei Fei in haar raket in 'Over the Moon'. Beeld Netflix
Fei Fei in haar raket in 'Over the Moon'.Beeld Netflix

De strijd om het jonge publiek tussen Disney Plus en Netflix begint te verharden. Een prijswinnende oude ex-Disneytekenaar moet de nieuwe Netflixfilm ‘Over the Moon’ dezelfde allure geven.

Kinderen zijn zonder twijfel bingewatch-kampioenen. Uren kijken ze aaneengesloten, het liefst met hun neus tegen het scherm gedrukt, naar hun favoriete films en series. Terwijl volwassenen zelden een film twee keer zien, kijken peuters juist het liefst dezelfde scènes en liedjes honderden keren opnieuw.

Kinderen zijn een belangrijke doelgroep en streamingdiensten worden steeds fanatieker in de strijd om hun aandacht. Dat begon in maart 2016, toen Disney besloot om de nog altijd mateloos populaire film ‘Frozen’ onaangekondigd van streamingdienst Netflix te halen. Kleuters waren woedend, ouders in paniek. Het was de eerste barst in wat tot dan toe een symbiotisch huwelijk was geweest. Netflix dacht niet ‘Laat het los, laat het gaan’ zoals Elsa, de hoofdpersoon in Frozen zingt, maar koos voor een strategie om jongeren aan zich te binden. Zonder daarbij nog verder afhankelijk te zijn van het aanbod van Disney.

Superheldenfilms

Vorig jaar november lanceerde publiekslieveling Disney een eigen streamingdienst, die de Nederlandse kijkers ook nog gratis mochten testen: Disney Plus. De verwachtingen waren hooggespannen: alle superheldenfilms van Marvel, de populaire Star Wars-serie en de prachtige collectie animatiefilms, inclusief­­ Frozen en ‘Frozen 2’, kwamen onbeperkt beschikbaar. Het walhalla voor jonge kinderen én hun ouders. De nieuwe streamingdienst zou marktleider Netflix, die met inmiddels meer dan 3,3 miljoen Nederlandse abonnees ruim 43 procent van de huishoudens bereikt, het vuur na aan de schenen gaan leggen, was het idee.

Fei Fei ontwerpt haar raket in 'Over the Moon'. Beeld Netflix
Fei Fei ontwerpt haar raket in 'Over the Moon'.Beeld Netflix

Maar Netflix was allerminst van plan om angstig af te wachten hoe de bedenker van Mickey Mouse en Bambi met een onschuldige blik de markt kwam uithollen. In plaats daarvan openden ze de aanval en sloten ze contracten met animatiestudio’s wereldwijd. In hoog tempo produceren die nieuwe ‘Netflix originals’ en daarmee maken ze het Disney Plus best lastig, want die moet het vooralsnog vooral hebben van bestaande films en series. “Wij zoeken over de hele wereld naar lokale verhalen, waarin ons wereldwijde publiek zich kan herkennen”, zegt Dominique Bazay, director original animation bij Netflix. Zoals ‘Kleine Bheem’, een serie over een stoere baby die werd gemaakt door een studio in India en in het ‘kids-genre’ wereldwijd op één na het best bekeken is. Dit soort kinderseries worden vertaald in de meer dan twintig talen die worden gesproken in de 190 landen waar Netflix actief is.

Vorige week maakte Netflix met veel tamtam bekend dat dit najaar de animatiefilm ‘Over the Moon’ exclusief op het platform in première gaat. Die aankondiging zorgt voor ophef, omdat Netflix daarmee wel heel rechtstreeks onder Disney’s duiven schiet. De film werd in opdracht van Netflix gemaakt door de Oscarwinnende Glen Keane. De Amerikaanse ster-animator werkte vanaf 1974 tot 2012 bij, jawel, The Walt Disney Animation Studio’s en was verantwoordelijk voor kaskrakers zoals ‘De Kleine Zeemeermin’, ‘Belle en het Beest’ en ‘Alladin’. Over the Moon heeft dan ook verbluffend veel overeenkomsten met een Disneyfilm.

Roald Dahl

Netflix levert liever geen half werk als het gaat om de jongerendoelgroep. Bijna twee jaar geleden gingen ze langs bij Felicity Dahl, de weduwe van de beroemde kinderboekenschrijver Roald Dahl. Ze tekenden een contract om verhalen zoals ‘Charlie en de chocoladefabriek’, ‘Mathilda’ en de ‘GVR’ te mogen gebruiken voor animatieseries. In maart maakte de streamingdienst bekend dat de Nieuw-Zeelandse Oscarwinnende scenarioschrijver Taika Waititi de productie gaat leiden en dat zowel chocoladefabriek eigenaar Willy Wonka als zijn hulpjes, de Oempa Loempa’s, beiden een eigen ‘Netflix original­­’ animatieserie krijgen.

Ondertussen lijkt Disney niet erg onder de indruk te zijn van het Netflix-offensief. “Wij geloven in de kwaliteit van ons aanbod”, zegt woordvoerder Marike Sterk desgevraagd. Het bedrijf vertrouwt op zijn reputatie en lange geschiedenis. “Er kunnen best meerdere streamingdiensten naast elkaar bestaan. Disney staat voor een familiegevoel en we hebben bewezen dat we daar sterk in zijn.”

Disney Plus laat weten wel te werken aan nieuwe series, films en zelfs een broadwayshow: ‘Hamilton’. Die kwam gisteren beschikbaar en werd direct zo vaak gestreamd dat de servers plat gingen. Een specifieke strategie voor de echt jonge doelgroep is er niet, maar dat is ook niet nodig, vindt het platform. Want kleine meisjes kunnen maar één absolute lievelingsfilm hebben. Eén film waarbij ze keer op keer kunnen wegdromen, maar één film zoals ‘Frozen’. “En ja”, zegt Sterk. “En die hebben wij al.”

Netflix-toppers voor kinderen:

Klaus

De Netflix-kerstfilm van afgelopen jaar. De slechtste postbode ooit wordt naar een dorpje boven de poolcirkel gestuurd en sluit daar een onwaarschijnlijke vriendschap met een timmerman die kinderspeelgoed knutselt. Gemaakt door een Spaanse Studio.

Kleine Bheem

Een ondeugende baby werkt zich in een kleurrijke wereld telkens in de nesten. Er wordt niet in gesproken, de serie is ook voor de allerkleinsten herkenbaar en grappig. Gemaakt door een Indiase studio.

Paw patrol

Een flitsende tekenfilmserie over een bende jonge pups die in hun stoere auto’s de wereld redden van het kwaad. De jonge honden hebben allemaal een specialisatie met bijbehorende uitrusting en technische snufjes. Er is een politiepup, een brandweerpup, een bouwpup, etc. De winkels liggen vol speelgoed, broodtrommels en ondergoed met hun beeltenissen.

Disney-toppers voor kinderen:

Frozen

‘Frozen’ en ‘Frozen II’ zijn gebaseerd op het sprookje ‘De Sneeuwkoningin’ van Hans Christian Andersen. Het verhaal over de prinsessenzusjes Elsa en Anna is als een meisjesdroom: Elsa kan zelfs toveren met sneeuw en ijs. Al sinds de eerste film uit 2013 zijn de liedjes, de verkleedjurken en andere prullaria niet meer weg te denken uit menig kinderkamer.

Cars

De eerste film stamt al uit 2003, de laatste uit 2017, en de Pixarfilms met pratende auto’s zijn nog altijd een hit. Hoofdrollen zijn er voor de rode raceauto Bliksem Mc Queen, zijn vriendje Takel en de Porsche Sally.

The Lion Guard

Een tekenfilmserie gebaseerd op de film ‘The Lion King’ en het vervolg daarop, de tv-film ‘The Power of the Roar’. Hoofdrolspeler Kion is leider van een groep dieren die Kions vader Simba helpen met het beschermen van het land.

Fei Fei hoort het verhaal van de maangodin in 'Over the Moon'. Beeld Netflix
Fei Fei hoort het verhaal van de maangodin in 'Over the Moon'.Beeld Netflix

Netflix-film Over the Moon lijkt sprekend op een Disney-animatie

Fei Fei groeit, net als alle kinderen in China, op met het verhaal van Chang’e, de maangodin. Volgens de legende dronk een prachtige jonge vrouw per ongeluk een magisch drankje waardoor ze gescheiden raakt van haar geliefde. Ze zweeft weg en komt terecht op de maan, waar ze voor altijd vastzit als maangodin. Als Fei Fei dertien is, bouwt ze haar eigen raket en vliegt naar de maan om Chang’e te zoeken. Aan de achterkant van de maan ontdekt ze een magische wereld vol kleuren en vreemde wezens.

De film lijkt sprekend op een Disney-animatiefilm en dat is vooral te danken aan regisseur Glen Keane, die van 1974 tot 2012 bij de Walt Disney Animation Studio’s werkte en daar verantwoordelijk was voor veel van de populaire animatiefilms uit de jaren negentig van de vorige eeuw. ‘Over the Moon’ heeft dezelfde sprankelende details, kleuren en dramatisch wendingen als de kaskrakers die hij destijds voor Disney maakte.

Of hoofdpersoon Fei Fei met haar stoere plannen en de zelfgebouwde raket, net als Anna en Elsa in ‘Frozen’ de harten weet te stelen van de jonge kijkers, moet blijken. De film verschijnt in het najaar, maar wanneer precies is nog niet bekend.

Lees ook:

Meer Netflixen en minder lezen: is dat wel zo erg?

Is het echt zo erg - vraagt het filosofisch elftal zich af - dat er meer genetflixt wordt en minder gelezen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden