Televisie

Nederlanders zaten 14 minuten langer voor de buis in 2020

Er werd meer naar nieuwsprogramma’s gekeken dan vorig jaar. Beeld Koen van Weel, ANP
Er werd meer naar nieuwsprogramma’s gekeken dan vorig jaar.Beeld Koen van Weel, ANP

Door de lockdowns zijn Nederlanders afgelopen jaar weer meer televisie gaan kijken dan in 2019.

Het kijkcijferkanon van 2020 was Mark Rutte. Zijn persconferentie van 14 december vanuit het Torentje was het best bekeken televisieprogramma van het jaar, blijkt uit jaarcijfers van de Stichting Kijkonderzoek. In totaal zagen 8.603.000 mensen (uitgestelde kijkers meegerekend) hoe Rutte opnieuw een lockdown afkondigde.

Op nummer 2 eindigde De Wereld Draait Door van 23 maart, een van de laatste uitzendingen voordat Matthijs van Nieuwkerk met het programma stopte. Daarna volgen de publiekslievelingen Heel Holland Bakt en Wie is de Mol?. De eerste notering voor een commerciële omroep is The Masked Singer van RTL 4 op plek 7.

Opvallend is dat Nederlanders in het coronajaar dagelijks 14 minuten langer voor de buis zaten dan in 2019. De totale tv-schermtijd steeg van 192 minuten naar 206 minuten per dag, dus 3 uur en 26 minuten. Het grootste deel van die tijd ging op aan live televisie kijken (160 minuten), de rest van de tijd keken mensen naar uitgestelde tv-programma’s of streamingsdiensten als Netflix, Disney+ en Videoland. Het percentage uitgestelde kijkers steeg wederom. 

Lockdown-effect

Er was ook sprake van een lockdown-effect: aan het begin van de eerste lockdown in maart gingen mensen meer televisiekijken, en dat gebeurde weer in week 40, in de aanloop naar de tweede lockdown, die op 14 oktober van begon.

De publieke omroep heeft met 37,7 procent het grootste marktaandeel; NPO 1 is de best bekeken zender van Nederland. Ook RTL 4 deed het goed vorig jaar, met 27,9 procent van de kijkers. Alleen Talpa wist niet te profiteren van dit vruchtbare televisiejaar en raakte kijkers kwijt.

Maar liefst 27 procent van de totale kijktijd werd besteed aan nieuws- en actualiteitenprogramma’s; in 2019 was dit 21 procent. De extra journaals met persconferenties over de coronamaatregelen werden zeer goed bekeken, net als de toespraak van koning Willem-Alexander op 20 maart. Ook talkshows als Op1 en Jinek waren populair.

Lees ook: 

Filosofisch elftal: Meer Netflixen en minder lezen: is dat wel zo erg?

De ontlezing schrijdt voort en Nederlandse kinderen blijken al jaren schrikbarend weinig te lezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden