Theaterrecensie

Nasrdin Dchar maakt met 'JA’ een lichtvoetige én diepzinnige voorstelling

Nasrdin Dchar Beeld anp

Theater
JA
Theaterbureau De Mannen en Stichting Wat We Doen
★★★★★

Twee geliefden. Hij komt uit een Marokkaans nest, zij is half Nederlands, half Indonesisch. Beiden geboren en getogen in Noord-Brabant. Al tien jaar zijn ze samen. De verhouding met de wederzijdse ouders is goed. Dan vraagt hij haar officieel ten huwelijk.

En dan is er een probleem: de kus, hoe moet dat straks in de trouwzaal? De een voelt gêne om elkaar in het openbaar te kussen, de ander hecht aan dit onderdeel van het huwelijksritueel. Dat contrast breidt zich uit tot zo’n vlek, dat de relatie (tijdelijk) uiteen spat.

Nasrdin Dchar kan het persoonlijke tot theater maken. Dat heeft hij in zijn eerdere solovoorstellingen ‘Oumi’ (over zijn moeder) en ‘DAD’ (over zijn vader en het vaderschap) al overtuigend laten zien. In ‘JA’ gaat hij nog een stapje verder.

De ware

‘JA’ gaat over ‘Nasrdin, zeg maar Nas’ en Amy, de vrouw die hij bij de eerste ontmoeting meteen als de ware herkende. En over hoe vanzelfsprekend en liefdevol het verliep. Over hoe prettig zij zich in de gebruiken binnen zijn familie voegde. Zorgeloos lijkt het, maar onderhuids sluimert iets. Een schimmenspel over afkomst en de eerste ontmoeting van grootouders en ouders is een sprookjesachtige intro en tegelijk de kiem van wat later lastig blijkt.

‘JA’ is verre van klef of sentimenteel. Met regisseur en mede-tekstschrijver Floris van Delft heeft Dchar een vorm gevonden, die lichtvoetig is én heel diep gaat. Migratie, integratie, botsing van culturen, het komt allemaal langs gedanst. Maar vooral, dat cultuur ook bij de zoveelste generatie in lichaam en ziel zit genesteld. Dat raak je niet zomaar kwijt. Mocht je dat al willen. Een samenleving met ruimte voor verschillende opvattingen is veel spannender, laat Dchar voelen.

Hsouma

Terwijl de Nederlander alles (soms te veel) openlijk bepraat, worstelt Dchar met het Marokkaanse begrip hsouma, ofwel (plaatsvervangende) schaamte. Over zoiets als een kusscène op tv zien in het bijzijn van je ouders. Vandaar ook het onverwachte probleem van De Kus bij de huwelijksceremonie. “Ik kan je toch op je voorhoofd kussen”, zegt Nas tegen Amy.

Niet alleen op film, maar ook in het theater ontwikkelt Dchar zich tot een boeiend acteur. Moeiteloos schakelt hij tussen humor en ernst, tussen zichzelf en een andere rol, soepel op en om het vierkante decorstuk bewegend, waar allerlei rekwisieten uit laden en deksels zijn verhaal ondersteunen.

Openhartig en met oog voor de juiste details geeft Dchar het intieme kleur én een universele betekenis. Zijn ‘JA’ geeft zicht op en inzicht in wat kan, als we maar willen. Een belangrijke en heerlijke voorstelling.

Tournee t/m 2-6. Info: www.nasrdinspeelt.nl

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden